AirPod – Tankolj levegővel!

By  | 

Láttunk már benzinnel és hidrogénnel is működő hibrid autókat és elektromos árammal hajtott modelleket is, létezik azonban egy új irány az autópiac alternatív szegmensében, ami elsősorban a levegő munkára fogását célozza meg.

Az indiai Tata Motors vállalat egy olyan koncepción dolgozik, aminél sűrített levegővel hajtja meg a pneumatikus motor a dugattyúkat, és ez azért számít vadiúj megoldásnak, mert a levegő egyrészt ingyen van, másrészt a károsanyagkibocsátás gyakorlatilag a nem létező kategóriába tartozna a jövőben.  Az AirPod modellt egy háromfős városi miniautónak képzelték el, az apró méret még segíti is a jobb meghajtást, de a csúcssebesség még egyelőre „csak” a 65-80 km/órát súrolja.

A tankolás kétféle úton történhet majd az AirPod esetében, egyrészt speciális töltőállomásokon lehet sűrített levegőt nyomatni a kocsiba (alkalmanként max. 1 eurós tarifáért), másrészt pedig egy fedélzeti elektromos motort lehet bekapcsolni, ami menet közben szívja be a friss luftot (mondjuk az jogos kérdés, hogy akkor miért nem ez a motor hajtja meg az autót?) , a lényeg, hogy egyszerre maximum 175 liternyi űrtartalom tankolható a kaszniba, amivel akár 200 kilométert is meg lehet tenni. Az új motortípus kifejlesztése ugyan nem a Tata Motors érdeme, a luxemburgi MDI cég innovációja, ám 5 éve az indiai óriáscég felvásárolta őket, és ők azóta is folyamatosan csiszolják az AirPodot.

Az első fázist, azaz a motorok tesztelését idén májusban már sikeresen le is zárták, jelenleg pedig a második fázis van folyamatban, amiben a hardver-komponensek kidolgozása és a kialakítás áll a fókuszban. Az eddigi tesztvideókon is látszik, hogy még joystick-el irányítják a kis autómobilt, a kereskedelmi forgalomba hozatalnál viszont érthető módon már hagyományosabb vezetési élményt, magyarul rendes kormányt, váltóberendezést és fékeket szeretnének a fogyasztóknak kínálni, megközelítőleg 10.000 dolláros áron (~2,2 millió Ft).

Amúgy a külső design mindenképp újdonság lesz, hiszen a karosszéria a szokványos autóforma helyett már-már gömbalakat vesz fel, a három utasból egynek pedig háttal ülve jut hely, de ő hátul legalább már nem a kipufogógázt fogja majd bámulni vagy magába szívni.

15 hozzászólás

  1. Pi

    2012. augusztus 28. kedd at 15:33

    És a sűrített levegő előállítása mennyi károsanyag-kibocsájtással jár majd? :) Persze ez nem ott történik majd, ahol az autó jár, de valahol el kell végezni. Gondolom, majd felbérelünk olyan országokat, akiket utálunk. :)

    Illetve a “egy fedélzeti elektromos motort lehet bekapcsolni, ami menet közben szívja be a friss luftot”. Erre honnan lesz majd az energia? És akkor már miért nem ezt az energiát használjuk a jármű meghajtására?

  2. pyro

    2012. augusztus 28. kedd at 15:43

    Azt rosszul írtátok, hogy a három utasból egynek háttal ülve jut hely, mert pont ő ül “jó irányba”, hiszen ő a sofőr – és a két utas ül neki háttal.

  3. Kree

    2012. augusztus 28. kedd at 15:46

    Nem olyan rossz ötlet ám ez. Bár nem vagyok a téma szakija, de nagy probléma az új energiaforrásoknál azoknak a tárolása. Az elektromos autóknak az akku a gyengéje, ahhoz is bányászni kell – a nemtommit -, ami ugye elfogy idővel. A sűrített levegő lehet jó tárolási eljárás, a kutak töltése meg lehet mondjuk szélenergiából, nem feltétlen káros módszerrel, de a környezethez jobban alkalmazkodva.

  4. videoboy

    2012. augusztus 28. kedd at 16:03

    Leleményes elgondolás.
    De ahogy a filmből is kiderül nem új.., Minden autó, legyen az benzin, vagy disel hajtású, a gázfejlesztés-(gáz tágulás) elvén merít energiát a haladáshoz (megjegyzem elég gazdaságtalanul). Egy Benzines autó csak töredékét alakítja az üzemanyag égésekor felszabadult energiát mozgásenergiává. Talán 35-50% a hatásfok.., még mondjuk egy gőzmozdonynál ugyanez az arány akár 90% is lehet.
    Itt csupán annyi történik, hogy az eleve tárolt gáz hatalmas nyomáson tárolják. (ez kicsit veszélyes is amúgy :) És ez hajt egy teljesen hétköznapi szelepes motort.

    Érdemes lenne gondolkodni azon, hogy miből is nyerhető még gáz.., gondolok, szárazjégre, vagy az alkáli fémekre. Bár még erre is felkapják a fejüket az emberek, de milyen jól hangzana egy olyan autó amit “Jég” hajt :)

    • Dodge

      2012. szeptember 1. szombat at 02:51

      A 90%-ot ugye csak egy jól elrejtett viccnek szántad? Mondd, hogy igen! A gőzgépek hatásfoka a lehető legrosszabb, a diesel motoroké pedig a legjobb a belsőégésű motorok között tudtommal. Egy modern autó hatásfoka valahol 30% körül van, egy gőzgépé körülbelül 10 körül. De javíts ki, ha tévedek és magyarázd el, hogy akkor miért nem gőzmozdonyok és gőzzel hajtott autók járják az utakat.

  5. Pi

    2012. augusztus 28. kedd at 16:22

    Csak aztán ne az legyen, hogy a levegőkút tetején ott a szélkerék, amit láthat a nép, miközben sunyiban az alagsorban benzinmotorral sűrítik a levegőt. :)

    Igen, az elektromos autónál is ott a kérdés, hogy az áramot hogyan állítjuk elő. Plusz a tárolóeszközök sem éppen környezetbarát dolgok….

    Sajnos ma mindenre rányomják, hogy zöld, ami nem ott büdösít, ahol éppen állunk.

    • Beppo

      2012. augusztus 29. szerda at 15:01

      “miközben sunyiban az alagsorban benzinmotorral sűrítik a levegőt. :)”
      MIÉRT MOST SZERINTED A BENZINKUTAK ALATT FÚRNAK MEG FINOMÍTANAK????

  6. sKari

    2012. augusztus 28. kedd at 19:41

    Érdekes, érdekes, jó is lehet, engem az ilyen prototípusokban inkább az értelmetlen ‘innováció’ zavar. Tegyük fel, hogy a működtetéséhez minden adott itt Magyarországon, egy három nyomvonalon haladó autó milyen vezetési élményt nyújtana szerintetek, a nyomvályúkon?…
    De ugyanakkor a kicsi buborék formával, meg akvárium-ablakokkal ugyan ez van, amióta a jövőt találgatjuk, teszem azt már a 30-as évek óta, mindig a kerek-gömbölyű forma a ‘jövő’, ehhez képest, mire gyártásba kerül valami, sosem marad meg, egyszerűen mert hülyeség.

  7. iii

    2012. augusztus 29. szerda at 11:36

    Az elektromos rendszert gondolom fel kell majd tölteni, de az csak vészrendszerként működne. Azért nem az hajtaná meg az autót, mert akkor dupla meghajtást kellene kiépíteni, így egyszerűbb.

  8. Beppo

    2012. augusztus 29. szerda at 14:59

    Szerintem ez remek elgondolás. Egy barátom 6 évig dolgozott Belgiumban hétközben, hétvégén haza. Aki elmondta hogy hónapokon keresztül csak gagyi autókat látott, aztán kint maradt a hétvégén és előkerültek az audik, bmw … ilyen helyeken egy ilyen autó nagyon nagy karriert futhat be. Arra hogy valaki napi 30 km-t egy városban megtegyen annak tökéletes. Gyanúm az hogy max laptop, táska befér a kocsiba. Nincs helyileg szmog a városban ami ma már igen jelentős (Budapesten évi 2 szmog riadó) probléma. Remélem tényleg kifejlesztik.

    P.S. ha az utasok háttal űlnek akkor még egy ütközés esetén sem biztos hogy annyira sérülnek.

  9. imaginarius

    2012. augusztus 29. szerda at 23:24

    Én már régóta figyelem a sűrített levegős meghajtásokat a közlekedésben. A helyzet az hogy ez is egy elektromos jármű csak az akkumulátora más típusú. Rövidtávú közlekedésben még nagyon sok lehetőség van zöldülni. A jelenlegi akkumulátoros járművek környezetszennyező hatása egy hummer-el vetekszik, az aksi technológia miatt. a sűrített levegő fajlagosan kisebb energiasűrűséget produkál de cserébe sokkal olcsóbb tartósabb és nem olyan környezetszennyező az előállítása. Jelen kialakításban ez a konstrukció a magyar utakon halott. Én az egyszemélyes humán-sűrítettlevegő hibrid háromkerekű tiltbike konstrukciót vizsgálnám. Kb 30km hatótávval és kb 50km/h-s végsebességgel.

  10. b janata

    2012. augusztus 30. csütörtök at 03:39

    Sziasztok!
    Nekem elsore tetszik.

  11. b janata

    2012. augusztus 30. csütörtök at 03:47

    Sziasztok!
    Nekem elsore tetszik. Azt azert szeretnem megkerdezni hogy mi van, ha mindenkinek tetszik? Arra szeretnek kilyukadni, hogy jelenleg tobb mint 900.000.000 jarmu szennyezi a levegot a foldon, ha Kina es India is zarkozik a tokes tarsadalmak utjahoz, akkor jobb bele sem gondolni mennyi levegot kell majd tankokba suriteni, vajon marad kint is eleg?

  12. Pingback: AirPod – Tankolj levegővel! | Lájk Magazin

  13. xmasimo

    2012. szeptember 6. csütörtök at 21:40

    Biztosan még nem készültem fel a jövőre, de nekem ez az ötlet ebben a formában több sebből is vérzik. Előszőr is, miért gondoljuk, hogy egy ilyen kicsi, és gondolom könnyűre tervezett gép annyi levegőt képes tárolni, ami ésszerű és használható távolságokra juttatja el a használóját? Azért a sűrített levegő nem egy jó energiatároló ilyen szinten. Már csak a három utas is 200 kilót nyom, és akkor még ott a gép, ami szintén nem papírból van, tehát azért jócskán szükség van energiára a meghajtásához. Talán hogyha egy szerényebb egyszemélyest álmodnak meg elsőre, optimistább lennék…és akkor már nem is beszélek az ingyenergia-szagú villanymotorral hajtott levegősűrítő meghajtotta kényszermegoldásról – biztosan remek hatásfokú…ja és az akksi, kompresszor és a villanymotor is könnyű – gondolom…parasztvakítás.