Burning Man fesztivál

By  | 

A 32 méter magas figura rituális elégetésével ma/holnap véget ér az egyik legextrémebb fesztivál az idei Burning Man, melyet minden nyár végén a nevadai Black Rock sivatagban rendeznek meg, ezúttal a 26. alkalommal.

A fesztivál, művésztelep vagy ideiglenes város a mindentől távol eső kiszáradt tómederben leginkább a radikális önkifejezésről,  civilizációtól való elvonulásról, másokkal való együttélésről szól. Szabályai is ehhez igazodnak: a fesztivál területén kizárólag jeget és kávét lehet vásárolni, minden egyéb esetben tilos a pénzhasználat, bárminemű portéka, élelmiszer értékesítése. A fesztiválgazdaság  alapja a cserekereskedelem és/vagy ajándékozás. Ha valakit rajtakapnak, hogy bármit pénzért elad egy másik fesztiválozónak, azonnal kiutasítják a Burning Man területéről. Mindezek mellett a fesztiválnak nincsenek szponzorai és így semmiféle reklámmegjelenéstől nem kell tartanunk.

A fentiekből következik, hogy a fesztivál majdnem teljesen önfenntartó. A résztvevőknek magukról kell gondoskodniuk. Mindent a látogatóknak kell hozniuk, de legfőképpen egy hétre elegendő inni- és ennivalót, elsősegélycsomagot, illetve az extrém időjárásra is fel kell készülni, hiszen a sivatagban általában nappal 40 fok feletti a hőmérséklet, de éjszaka a fesztivál 26 éves története alatt mértek már nullához közeli értéket, gyakori az erős szél, egy felhőszakadás pedig pillanatok alatt sártengerré változtathatja a területet. Ha nagyon muszáj 20 dolláros kilépőjeggyel ugyan el ehet hagyni a területet, de gyakorlatilag csak egy 500 fős kisváros boltja van elérhető közelségben, így jobb mindenről előre gondoskodni, egész hétre berendezkedni.

A Burning Man fesztivál története 1986-ig nyúlik vissza. Akkor gyakorlatilag Larry Harvey, Jerry James és kb. 20 fős baráti körük települt ki Baker Beachre, ahol egy 2,4 méter fabábút égettek el az összejövetel végén. Ezt követően az esemény évről évre minden szempontból jelentősen növekedett. A résztvevők száma évente duplázódott vagy négyszereződött, míg a fabábú és egyre nagyobbra nőtt. 1990-ben két hasonló esemény is futott párhuzamosan, az egyik Baker Beachen, míg a másik Black Rock Desertben, a következő évre a két rendezvény egyesült és a sivatag maradt ezt követően az állandó helyszín.

Egészen 1995-ig a Burning Man teljesen ingyenes volt, de ebben az évben a 4000 fősre duzzadt résztvevőtábor miatt a bevezettek egy $35-os hetijegyet, ahhoz, hogy egy minimális infrastruktúrát biztosítani tudjanak a szervezők. A fabábú ekkora már 12 méteresre nőtt.

1996-től a Burning Man minden évben más-más tematika alatt futott, ehhez igazodva várták a szervezők a különböző alkotásokat, szobrokat, mutáns járgányokat, installációkat vagy éppen élő performanszokat. Az idei évben a “Termékenység 2.0” volt a fesztivál alcíme.

Az évek során tovább nőtt minden mutató. Idén 2012-ben már meghaladta a 60 ezret a látogatók száma, a bábú installáció 32 méteresre nőtt, míg a hetijegy súlyos $240-420 közötti áron volt beszerezhető, kizárólag elővételben. A fesztivál nemrég saját irányítószámot is kapott. A kempinget, sátor és lakóautó helyeket pedig egy kétharmad körben koncentrikusan és sugár irányba futó „utcákkal” osztották fel, melyek neveket és házszámokat is kaptak, a könnyebb tájékozódás érdekében. A fesztiválterület 2/3-os köre Google Maps-en is jól látszik.

A fesztivál nagy figyelmet fordít a fenntarthatóságra és annak ellenére, hogy egy városnyi ember árasztja el a sivatagot, igyekeznek minél kisebb nyomot hátrahagyni az ott töltött hét után. Egy ideje az alkotásokat már csak platformon lehet elégetni, a műanyag szobrokat pedig nem is égetik el, hanem a közeli kisvárosban kerülnek kiállításra. Azonban annak ellenére, hogy az egyik legzöldebb fesztivál, így is egyre több kritika éri. A látogatók csak az odautazással 27.000 tonna széndioxidot juttatnak a levegőbe, az áramot termelő generátorokról nem is szólva. 2007-ben pedig a „Crude Awakening” c. alkotás keltette fel a környezetvédők haragját, mivel a 30 méteres tűzokádó installáció 3500 liter kerozint és 7500 liter PB gázt használt fel ahhoz, hogy egy 100 méter magas gomba alakú tűzfelhőt robbantson a levegőbe.

Tavaly pedig már egy magyar alkotás is bemutatkozhatptt a Burning Man fesztiválon, egy 6x6x6 méteres 6 gerezdből álló óriás fokhagyma formájában. Minden gerezdben 1-1 ember foglalt helyet és a testhőmérsékletük, szívverésük és lélegzetvételük függvényében kék-narancs-piros skálán világították meg az installáció héját, illetve produkált különböző hangeffekteket. A reOnion néven futó projektre a Kickstarteren sikerült a magyar csapatnak összegyűjtenie a bemutatáshoz, kiutazáshoz szükséges 11,111 dollárt.

Még több fotó, galéira Facebookon!





2 hozzászólás

  1. 3aTi3

    2012. szeptember 2. vasárnap at 22:31

    azért elég furcsa úgy megítélni környezetvédelmi szempontból egy helyet, hogy mennyi CO2-t juttatnak a levegőbe az odautazók.. be lehetne zárni az összes turistaparadicsomot, sőt az útlevelet is el kéne venni mindenkitől, nehogy messzire utazzanak az emberek véletlenül.

    a 3500 liter kerozinról meg az jutott eszembe, hogy vajon filmforgatások alatt mennyi széndioxid kerül a levegőbe égő házas, robbanó autós jeleneteknél. és ilyen forgatások nem biztos hogy csak egyszer vannak egy évben, a világ egy pontján.