A virtuális valóság (virtual reality, VR) szó szerint kézzelfogható közelségbe került a mindennapi életünkhöz, a bristoli egyetem kutatói ugyanis olyan rendszert fejlesztettek ki a 3D-s virtuális objektumok és hologramok érzékeléséhez, hogy kézzel való érintésükkor már valóban azt az érzetet keltik, mintha azokat fizikailag tapintanánk meg.
A vizuális látvány és a hanghatások mellett a tapintás dimenziója már olyan új lehetőségeket nyithat meg a VR előtt, amikről korábban álmodni sem lehetett: az orvosok például kézzel tapogathatnak ki egyes belső szervi elváltozásokat egy CT-vizsgálat után, a múzeumba látogatók pedig az általában üvegekkel körülbástyázott kiállítási tárgyak virtuális másolatait tudják kedvükre forgatni. A 18+ karikás felhasználási lehetőségekről nem is beszélve…
A kutatók korábban már kísérleteztek térképek kontúrjainak 2D-s kivetítésével is, mostanra azonban az UltraHaptics technológia segítségével már eljutottak oda, hogy egy sor kisebb hangszóróból kibocsátott magas frekvenciájú hanghullámok segítségével a kéz számára érzékelhetővé tudják tenni az egyébként láthatatlan, lebegő objektumokat. A hanghullámok a tenyérhez ütközve nyomást fejtenek ki, így a megfelelő pontokon és megfelelő időzítéssel sugárzott hullámok azt a képzetet keltik, mintha tényleg a kezünkben tartanánk a kivetített tárgyat, legyen az egy gömb, gúla, vagy éppen egy emberi fej.
A heptikus visszajelzésre épülő technológiához egy virtuális valóságot megjelenítő sisakot és egy Leap Motion-szenzort is beiktattak, hogy precízen le tudják követni a kéz mozgását, és hogy pontosan felmérjék azt a pozíciót, ahová az ultrahangot sugározniuk kell. Nem meglepő módon már egy sor cég érdeklődött a technológia iránt kereskedelmi felhasználás céljából.
2 hozzászólás