Kvantum lebegtetés – hamarosan jöhet Marty McFly repülő gördeszkája?

By  | 

A Tel-Aviv-i Egyetem fiatal kutatói az éves ASTC konferencián egy rendkívül látványos bemutatóval szemléltették a kvantumtechnológiában rejlő lehetőségeket. A Quantum Levitation névre hallgató projektben a kvantumos lebegtetést próbálják minél jobban lemodellezni, ehhez a bemutatón egy ultravékony, mindössze 500 mikrométer vastagságú zafírkristályos lemezt használtak, ezt még kezelték egy speciális réz-oxidos kerámiás oldattal, és az egészet lehűtötték -185 ºC fokra, folyékony nitrogén segítségével. Ennek eredményeképpen a korong szupravezető lett, vagyis úgy vezeti az elektromosságot, hogy közben semmilyen energiaveszteséget és ellenállást nem produkál.

A fagyos lapkát különböző mágneses terekbe helyezték, és egészen meglepő dolgokat tapasztaltak, ugyanis ilyenkor úgynevezett áramlási rétegek keletkeznek („flux tubes”), amikben az adott tárgy állhat vagy mozoghat, viszont a szupravezető anyag ezeket a rétegeket erősen leszűkíti, így egy szűk tartományban tulajdonképpen lebegést produkál. A jelenség quantum trapping néven ismeretes.

Lehet, hogy Marty McFly önbefűzős cipőjét követően hamarosan valósággá válnak a Vissza a jövőbe 2. spéci lebegő gördeszkái és repülő autói? Különben is, a fluxus-kondenzátor ötletét honnan vették a 80-as években? A tovább utáni videóban remekül szemléltetik a korong reagálását a mágneses tér megváltozására, például a mágneses felület megfordításakor fejjel lefelé is lebeg a semmiben, sőt röppályára térítve sem zökken ki állapotából.

9 hozzászólás

  1. Sanyi

    2011. október 24. hétfő at 15:58

    Ettől még távol van a hoverboard. Évek óta kísérleteznek így.
    Igazán nagy előrelépés az lenne, ha nem csak mágnesek felett tudna lebegni vagy szobahőmérsékleten is szupravezető képességekkel rendelkező anyagot fejlesztenének ki.

  2. RamboNero

    2011. október 24. hétfő at 16:15

    Hat.. a Foldnek is van magneses tere.. ho :D
    Egyebkent nem volt egy magyar vonatkozas a temaban? Nagyon remlik valami hasonlo…

  3. morello

    2011. október 24. hétfő at 18:22

    Igen, az egy nagy probléma, hogy csak nagyon alacsony hőmérsékleten működik a dolog, de a problémák azért vannak, hogy megoldjuk őket. Mármint, – ne legyünk nagyképűek :) – hogy megoldják őket…

  4. gabest

    2011. október 25. kedd at 08:29

    A Műszaki Egyetemen évek óta folyik kísérlet és kutatás ehhez hasonló szupravezetés terén, és ezekből rendszeresen kiállítást is szerveznek (pl.: rá tudsz állni egy lebegő tömbre ami a testsúlyodat is elbírja). Egyébként legjobb tudomásom szerint az amerikai hadsereg robbanóanyag raktáraiban használják ezt a módszert, így a padló alatt lévő mechanika lebegtet maga fölött egy szállító “kocsit”, így a raktárban nincsenek súrlódó alkatrészek és a szikrák előfordulása minimálisra csökkenthető, ami esetükben nem utolsó szempont.

  5. x

    2011. október 25. kedd at 13:44

    Ez elég macarás.

  6. zs

    2011. október 25. kedd at 14:33

    @Brian: Te hol éltél eddig? (Tippelek: Cupertinoban…) Már nagyon régóta vannak ilyen “kísérletek”. Kb. minden unatkozó egyetemi hallgató látott már ilyet, még az első elméleti fizika órája előtt.

  7. Kiki

    2011. október 26. szerda at 00:41

    Abszolút laikus vagyok a témában, úgy hogy elnézést ha hülyeséget kérdezek, de a Maglev vasutak nem hasonló elven működnek hűtés nélkül??? Vagy ott “csak” simán két mágnes azonos pólusra vannak állítva és úgy képesek lebegtetni azt a hatalmas súlyt??!!

    • Androidk

      2011. október 26. szerda at 12:46

      Ott elektromágnes van, és igen, lényegében emiatt lebeg. Itt az a nagy szó, hogy nem csak hogy lebeg, de ott is marad, és nem kell hozzá elektromágnes. Ha Maglev vasutaknál nem szabályozná semmi az elektromágnest, akkor egyszerűen leesne a sínről, vagy ráesne a sínre.