Bloodhound: 0-1600 km/h 42 mp alatt

By  | 

A brit Bloodhound team célja, hogy a jelenlegi szárazföldi sebességrekordot (ThrustSSC     @ 1228 km/h) fölényesen megdöntve átlépjék a mágikus 1000 mérföld per óra, azaz 1600km/óra sebességet. Természetesen ezt nem klasszikus motorral, hanem sugárhajtással, illetve egy hibrid rakéta bevetésével próbálják elérni, de mivel a jelenlegi csúcstartó is hasonló hajtással tartja a rekordot, így nem minősül tiltott eszköznek.


A 13,5 méter hosszú 6 tonnás Angol Vérebet 2010 óta építik és ha minden jól megy jövőre beizzathatják a motorokat és kipróbálhatják, hogy mit tud a valóságban, az éles rekordkísérletre azonban csak 2014-ben kerülhet sor Dél-Afrikában. Ami a meghajtást illeti, található benne egy 750 lóerős V8-as F1 motor (ezt csak üzemanyagpumpának használják!) , egy Rolls-Royce Eurojet EJ200 utánégetős sugárhajtómű és a legújabb szerzemény, amit a héten teszteltek: egy Falcon HTP hibrid rakéta. Ez utóbbi elég durva paraméterekkel bír.

Nézzük a büntető adatokat: a Falcon 4 méter hosszú 50 cm átmérőjű rakétája 450 kg-ot nyom, ha „rálépnek a gázra”, akkor egy 8 méteres lángcsóva tör elő belőle, így illik betartani majd a követési távolságot, bár nem nagyon lesz olyan járgány, ami a közelébe tudna érni. A teljesítményére sem lehet panasz: 12 tonna tolóerő, körülbelül 80.000 lóerő, azaz mintegy 100 db F1 versenyautó teljesítményének felel meg.

Egy rakéta általában úgy működik, hogy „begyújtják” aztán all-in vagy semmi, megy amíg el nem ég az üzemanyag, de addig esély nincs fékezni vagy ne adj Isten megállni. A Bloodhound esetében ezt is megoldották. A rakétaüzemanyagok meghatározás szerint olyan anyagok, melyek égése során nagy mennyiségű és szabályozható hozamú forró gáz keletkezik. A klasszikus rakétaüzemanyag alapjául két összetevő szolgál: az oxidálószer és egy éghető redukálószer, más néven tüzelőanyag. Az oxidálószer/tüzelőanyag-keverék égése során keletkező forró gáztömeg energiája alakul át a fúvókában tolóerővé, ez hajtja meg a rakétát, akár légüres térben is (ld. Newton harmadik törvénye).

A fogyasztás sem nevezhető gazdaságosnak. A Falcon rakéta hidrogén-peroxidot használ oxidálószerként, amiből 20mp alatt 960 kg-ra van szüksége! Na ezt nem lehet szívószálon beszippantani, így egy 1960-as torpedó pumpját vetteték be, amit egy egyedi váltón keresztül egy F1-es autó 750 lóerős motorja hajt meg, mint üzemanyagpumpa. Ezzel a pumpával 5 mp alatt lehetne megtölteni egy fürdőkádat, vagy kevesebb mint 1 mp alatt tele lehetne tankolni a családi autót.


A harmadik „motor” a Rolls-Royce Eurojet EJ200 sugárhajtómű szerepe mindössze annyi, hogy az első 25 mp-ben 563 km/h sebességre gyorsítsa a szörnyet. Ekkor, Andy Green, a Királyi Légierő sokatpróbált vadászpilótája megnyomja majd a nagy piros gombot és amorf, lobogó arccal 2,5G-vel préselődik a Bloodhound ülésébe, miközben a véreb átrobban hangsebességen. Előzetes számítások szerint 42 mp alatt gyorsul majd 1600 km/h-ra. Persze megállni sem lesz egyszerű. 1300 km/ óránál kapcsol be az airbrake, majd 970 km/h-nál sorban (hogy le ne szakítsa a Bloodhound végét) kinyílik a 3 db fékezőernyő, 400 km/h-nál pedig működésbe lépnek a tárcsafékek. A megálláshoz nem kell 42 mp, így 3g fékező erő hat majd Andy-re közel fél percen keresztül, így simán beájulhat.

5 hozzászólás

  1. :-/

    2012. október 4. csütörtök at 19:22

    Miből van a kereke? Mi történik pl. ha 1600 km/h-val rámegy egy kavicsra? A csúcssebességen közel fél kilométert tesz meg majd másodpercenként, a legkisebb egyenetlenség az úton brutál erővel üti majd a kereket. Milyen út az ami ehez a járgányhoz alkalmas?
    Én nem ültetnék bele embert, egy távirányító olcsóbb mint egy élet…

    • The Rock

      2012. október 5. péntek at 08:37

      Aluminium-ötvözetből van a kerék. Nincs kavics. Ezeket olyan helyre viszik ki, ahol a lehető legegyenletesebb a talaj. Ez általában egy kiszáradt sóstó-meder, vagy egy sivatag. Olyan hely, ahol hetekig még szelet se hallani. Távirányítóval sok dolgot nem érzel, amit az autó ülésében ülve igen.

  2. Br-David

    2012. október 4. csütörtök at 19:42

    Alapból homokos (kavicsos) terepre tervezték (kiszáradt tómeder, csak ott van elég hely), így a kaviccsal nincs gond. Az ember élet pedig: aki abba beül saját akaratából ül be, tudja, hogy mi történik ha valami gebasz van.

  3. Lev

    2012. október 4. csütörtök at 21:23

    Szerintem az ilyen szárazföldi rekordok úgy lennének az igaziak, ha a kereket hajtanák. Biztos van ilyen kategória, és az is biztos hogy az ott elért rekordok közelébe sincsenek az itt megcélzottnak. De akkor is… :)

    Na jó, így sem kis teljesítmény, csak így annyira nem izgat!