Virgin Oceanic – expedíció a végtelen mélységbe

By  | 

A Virgin Group vállalat alapítója, Sir Richard Branson nem kis fába vágta a fejszéjét, a milliárdos kalandor-cégvezér ugyanis a fejébe vette, hogy bejárja a világ legmélyebben fekvő tengeri árkait, mégpedig az általa létrehozott Virgin Oceanic program keretében.

A 10 millió dolláros projektben egy különleges tengeralattjárót fejlesztettek ki a számára, ami tulajdonképpen egy repülőgép mélytengeri változatának felel meg, ezek szerint Sir Branson sehogy sem tud formailag elszakadni a saját légitársaságától. Április elején egy sajtótájékoztatón az üzletember már be is mutatta 5 és fél méter hosszú járművét, amit jelenleg még nagyban tesztelnek a San Francisco-i öbölben, de 2012-ben már szó szerint élesben küldik le a mélyvízbe.

A járműben a fedélzeti fülke egy egyszemélyes, erős szénszálas és titán borítású félgömb, esetenként többezer tonnányi nyomást kell majd kibírnia a mélységben. Az első célpont mindjárt a legmélyebb pont, a Mariana-árok a Csendes-óceánban a maga 11.000 méterével, ahol utoljára személyesen csak Jacques Piccard és expedíciója járt 1960-ban, akkor is csak egy rövid szakaszt bejárva. Ezt az első utat még a cégvezér pilótatársa, Chris Welch hajtja végre, de a második út során az Atlanti-óceáni Puerto-Rico-i árok 8,5 km-es mélységébe már maga Branson ereszkedik le. Ezt követően a grönlandi Molloy-mélység, a Déli-Sandwich-árok és a Diamantina-árok van még tervbe véve.

A felfedezőutak nem teljesen öncélúak, Branson üzleti érzékét ismerve nem meglepő, hogy a BBC Earth csatornával máris leszerződött az 5 merülés filmezéséből készülő sorozathoz és mozifilmhez. És az is várható, hogy a Virgin Galactic űrturizmus-projekthez hasonlóan a mélytengeri turizmus is beindulhat a jövőben.

A tovább után egy szemléltető videó is megnézhető a Virgin Oceanic projektről, ahogyan a tervezők azt elképzelték. Csak aztán nehogy átforduljon az egész egy James Cameron-thrillerbe

5 hozzászólás

  1. Ádám

    2011. április 29. péntek at 16:01

    Mindenféle biztosítókötél nélkül?

  2. Dodo

    2011. április 29. péntek at 16:24

    biztosítókötél? 11km-es? meg szalmaszál levegővételhez:)

  3. Anonymous

    2011. április 30. szombat at 07:39

    @Dodo – Szalmaszál, haha! Ez jó volt. =D
    Hát igen..

  4. ochoa

    2011. április 30. szombat at 16:12

    Bátor!

  5. LA

    2011. május 6. péntek at 22:59

    Ez még egy gömbben (a legnyomástűrőbb alakzatban) is kockázatos lenne, nemhogy ilyen sportautó formával…