Kémléghajók lepik el a sztratoszférát

By  | 

A léghajók és zeppelinek újra reneszánszukat élik, sőt egyre többen kezdik ötvözni ilyen formában a pilóta nélküli repülőgépeket a kémműholdakkal. A Thales Alenia Space vezetésével, továbbá az Airbus Defense & Space, Zodiac Marine és a CEA-Liten közreműködésében készülő StratoBus magasan a sztratoszférában, 20 kilométeres magasságban fog repkedni, de szerencsére békés szándékkal engedik a levegőbe, és messze a kereskedelmi légifolyosók felett teljesít majd szolgálatot.

StratoBus03

A 70-100 méter hosszúra tervezett, 20-30 méter átmérőjű léghajó szénszálas anyagból készül majd, napelemekkel és két elektromotorral látják el, és mintegy 200 kilónyi hasznos terhet tud szállítani, így az ultrakönnyű üzemanyagcellák mellett kommunikációs egységekkel és nagyfelbontású kamerákkal tudják majd telepakolni.

Stratobus02

Az alacsonyabb pálya miatt a StratoBus sokkal részletesebb felvételeket tud majd készíteni a földfelszínről, mint a műholdak, ennek megfelelően például határmegfigyelésekhez vagy gyanús kalóztevékenységek nyomon követésére kiválóan alkalmas lenne, sőt még a GPS-műholdrendszert is kisegítené a nagyobb forgalmi dugók közelében.

StratoBus05

Meteorológiai vizsgálatokhoz és adatgyűjtéshez is be lehetne vetni, a katasztrófa-gócpontoknál (pl. erdőtűz vagy olajszivárgás a tengeren) pedig naprakész információkkal tudná segíteni a mentési munkálatokat.

StratoBus06

Telekommunikációs szempontból sem lenne elhanyagolható a tevékenysége, hiszen erősítené a mobilhálózat lefedettségét, illetve szélessávú mobilnetet tudna biztosítani a nehezen megközelíthető, gyér netkapcsolattal rendelkező területeken, amire már a Facebook is gondolt a fejlődő országok felárkóztatása céljából.

StratoBus04

A sztratoszférában járőröző légható közel egy évig zavartalanul működhet a közel 90 km/h-s szelek és a mínusz 50-től mínusz 80 fokig lesüllyedő hőmérséklet ellenére is, felszíne az UV-sugarakat is visszaveri, miközben folyamatosan forog a tengelye körül, hogy napelemei folyamatosan a Nap felé nézzenek. A Franciaországban készülő StratoBus első prototípusa a tervek szerint öt éven belül emelkedne a felhők fölé.

1 hozzászólás

  1. szotyi1986

    2014. március 28. péntek at 00:37

    Ja. Jó dolgokra is lehet használni.
    Meg kicsit f*szább kamera a nagytestvérnek…