Az új VOLVO e-kamion az autópályából szippanthatja fel az áramot

By  | 

A nem hibrid, hanem 100%-ban elektromos meghajtású járművek legnagyobb hátránya ugyanaz, mint bármilyen aksis eszköznek (pl. mobiltelefon, laptop stb.) hogy kevés ideig bírják egy feltöltéssel, egy elektromos jármű esetében ez ugye pedig a maximális hatótávolságra vetíti rá bélyegét. Így amíg egy elektromos bringa vagy kisautó tökéletes választás lehet munkábajáráshoz, napi max. 50km-es ingázáshoz, addig ennek az amúgy lényegesen zöldebb (bár indirekt módon továbbra is szennyező) technológiának az alkalmazása távolsági buszokban vagy kamionokban egyelőre nem tűnik jó ötletnek.

volvo-kamion-02

A Volvo Group és az új metrószerelvények kapcsán ismerősnek hangzó Alstom egy elsőre szinte minden irányból megkérdőjelezhető elektromos meghajtáson dolgozik, de lehet csak mi nem hisszük el, hogy van értelme és gazdaságosan kivitelezhető. Az új generációs elektromos Volvo kamionokat áramszedővel szerelnék fel, de nem a magasban kifeszített vezetékekből szippantaná az előrehaladáshoz szükséges energiát, mint a 74-es trolibusz, sokkal inkább hasonlít gyermekkorunk kötöttpályás nyolcas alakban köröző versenyautóihoz.

volvo-elektromos

A svéd mérnökök a bázis közelében felépítettek egy negyedmérföldes, 400 méteres tesztpályát. A mágneses indukciós elven működő áramszedő pedig érintkezés nélkül tudja felvenni a pályában futó 750V magasfeszültségű vezetékekből a kraftot, így a sok kérdőjel közül legalább a súrlódással járó gyors kopás, amortizáció kérdése legalább kipipálva.

Volvo_Mean-Green

Ő még csak hibrid, de 236km/h a vége. VOLVO Green Mean.

A sajtóközlemény a következőket említi, mint előnyök:

  • Folyamatos energiaellátás
  • Kisebb méretű és kapacitású aksik
  • És természetesen zöldebb üzem, ami az egész projekt célja

Mi pedig a következő hátrányokat vagy megválaszolatlan kérdéseket látjuk:

  • kötött pálya (ott a vonat helyette, ez miért lesz jobb?, az e-kamion sem fog letérni az e-autópályáról, olyan, mintha sínen haladna, nem tud elmenni végig a gyártól az áruházig)
  • iszonyat költséges lehet, főleg utólag kiépíteni (légkalapáccsal nekiesnek majd a svéd E4-esnek?) és karbantartani sem lesz olcsó mulatság
  • érintésvédelem? főleg esőben és a két nagyfeszültségű vezeték egy lépésnél is közelebb van egymáshoz
  • Miért lesz ez jobb mint egy (elektromos) vonat?

elektromos-kamion-volvo

15 hozzászólás

  1. Kovács Gábor

    2013. június 26. szerda at 22:57

    Mint írják indukciós eljárással működik tehát az érintéses áramütéstől nem kell tartani ezt még a hüje is tudja talán még a víz szigetelés is meg van oldva,pl: a Sony indukciós táplálású tv-je amit a konnektorba dugott adó 2…3méterre továbbít a LED LCD TV-hez.

  2. sw0rdf1sh

    2013. június 26. szerda at 23:24

    Ha raknak a kamionba akksit ami 50-100km hatótávot biztosít, akkor simán el- és visszajuthat a lerakóhelyre. A pálya lefektetése tényleg költséges lehet, de a fotók alapján nem kell pusztítani a meglévő aszfaltot, „csak” középre kell húzni egy vékony réteget ami rögzíti a síneket.
    Szerintem okos koncepció ami hosszú távon biztosan megtérül. A cikk nem említi, de egy ilyen rendszer előnyei közé sorolható az is, hogy nagy tételben használhatja az éjszaka termelt áramot.

  3. Csaba

    2013. június 27. csütörtök at 01:17

    Ettol sokkal egyszerubben is meglehet oldani, nem kell hozza akku se semmilyen komoly elektronika. A talalmany mar reg mukodik es hasznalatban van, ugy hivjak VASUT. Sokkal gazdasagosabb szallitasi eszkoz mint a kamion.

    • Dani

      2013. június 27. csütörtök at 07:50

      A vonattal is az a baj, hogy nem tud eljutni minden utolsó kis faluba.

  4. :-/

    2013. június 27. csütörtök at 09:34

    A pálya építés nem tűnik költségesnek: két vályatot kell vágni az aszfaltba végig az út mentén, amibe befektetik a két szigetelt kábelt, majd valamilyen fedőréteget. A jármű áramszedője pedig egy közönséges vasmag, tekerccsel, amit a két kábel közé kell helyezni, pár centi magasra.
    Én inkább azt látom problémának, hogy mi gátolja majd meg a jó magyar hibridautó tulajokat, hogy ne szereljenek áramszedőt a kocsijuk aljára? :)

  5. Blád

    2013. június 27. csütörtök at 11:00

    Az indiánok egy része lopná az áramot, és azzal fűtene… De csak addig míg az indiánok másik része ki nem szedné a rezet az aszfaltból…

    • sw0rdf1sh

      2013. június 27. csütörtök at 20:30

      A Volvo hazájában ilyen problémákkal nem nagyon szembesülnek :)

  6. Dodge

    2013. június 28. péntek at 08:29

    Egy hiba: Kamionokkal tesztelik a pályát, de nem csak kamionoknak szánják. Nemsokára személyautós teszteket is folytatni akarnak.

  7. Vadi

    2013. június 28. péntek at 09:06

    Ha hibát keresek, akkor még egyet találtam. Motorral ráhajtani egy ilyenre halálos balesetet is okozhat a megcsúszás miatt…

  8. hevil

    2013. június 28. péntek at 09:20

    Csak mellékesen megjegyezném, hogy „magasfeszültség” mint olyan nincsen. ami magas, az a villanypózna. A feszültség az NAGYFESZÜLTSÉG.

  9. MGP

    2013. június 28. péntek at 11:10

    Tényleg nem tűnik életképes koncepciónak, legalábbis kellene egy hibrid hajtás a le nem fedett helyek eléréséhez. Sokkal inkább tetszik a vezeték nélküli troli, az legalább már próbaszinten üzemel:
    http://epitos.blog.hu/2013/06/17/ez_a_busz_nem_tesze_hanem_tosa#more5361656

    • Dodge

      2013. június 29. szombat at 19:22

      Miért kéne hibridhajtás? Nem trolibuszokról beszélünk, akkumulátor van a kocsikban, azt kell feltölteni.

  10. g0m3z

    2013. június 28. péntek at 13:49

    Ez csak akkor lenne zöld, ha az áramot valami alternatív módon állítanák hozzá elő. Ha felhúznak hozzá egy új atomerővűvet akkor anniyra nem fajin.

    • Gonzi

      2013. június 28. péntek at 17:21

      Mivel mással szolgáltatnának áramot? Az atomerőműnél hatásosabb energiatermelés jelenleg nincs, már pedig ha ezt komolyan akarják használni, akkor egyelőre nem szórakozhatnak napelemekkel (főleg ott északon). Nem mellesleg az atomerőműveknek elég minimális a környezet szennyező hatása, a más erőművekkel szemben (szén égetés pl.). Szóval okoskodni lehet, de amíg otthon csücsülsz, és az erős villanyfény mellett gépezel, hallgatod a zenét, megy a mosógép, és közben töltőre dugod a telód, addig atomerőművekre lesz szükség. Már pedig nem hiszem hogy olyan „fajin” lenne kézzel mosnod…
      De azért az mégis jobb ha a járművek nem bocsátanak ki még pluszba szennyező anyagokat, ugye?

      • g0m3z

        2013. június 29. szombat at 07:55

        Nem pont napelemre gondoltam, hanem más egyébre (pl. vízerőmű) A svédek jelenlegi energia felhasználásuk több mint felét már alternatív módon nyerik.

        Eltekintve ettől, én is nagyon körülményesnek látom ennek a megvalósítását.