BMW HNF Heisenberg XF1 e-bringa 3 millióért

By  | 

A BMW új elektromos kerékpárokban alkalmazható lengőkar-hajtómű szabadalmat mutatott be. Az újításnak köszönhetően az agymotor, a tárcsák és a szíj is egyetlen, innovatív teleszkópos egységbe kerül, így nincs szükség szíjfeszítőre. A forradalmi lengőkar nem csupán futurisztikus koncepció, hanem az elektromos kerékpárokat gyártó HNF Heisenberg üzemében még idén sorozatgyártásba kerül. A HNF Heisenberg XF1 elektromos bringa már előrendelhető, e-motorerő rásegítés függvényében 2,62-2,77 millió Ft közötti áron (8345-8830 euro).

hnf-heisenberg-xf1-elektromos-bicikli-003

A lengőkar-hajtómű az agymotorral szerelt, összteleszkópos elektromos kerékpárok új váztechnológiáját kínálja. A szabadalom a kerékpár vázszerkezetének stabil hátsó egységét alkotja, amelynek technológiai kialakítása mellőzi a hagyományos láncfeszítőt, és mint ilyen, az összteleszkópos elektromos kerékpárok történetében először kínálja a hátsó teleszkóp és a strapabíró, karbantartás-mentes karbon szíjhajtás kettősét, kiemelkedő menetdinamikát és manőverezhetőséget eredményezve.

hnf-heisenberg-xf1-elektromos-bicikli-15

A hátsó teleszkóp és a rugóút-felfüggesztés teljes egészében az agymotor fölé került, stabilan a vázszerkezethez illesztve. Annak érdekében, hogy a karbon szíj minden esetben optimálisan feszes legyen a tárcsa és a hátsó kerékagy között, az agymotor és a hátsó tárcsa is a lengőkar-hajtómű egységébe került. A szíj ezáltal mindegyik tárcsáról könnyedén továbbítja a hajtást a hátsó kerékre, még az agymotor csúcsterhelése esetén is.
A BMW i divízió által megtervezett négytagú lengőkar-hajtómű egyetlen egységként alkotja az e-bringa hajtásláncát, amely a hátsó teleszkóp felfüggesztésével együtt mintegy 150 milliméteres hátsó rugóutat eredményez.

hnf-heisenberg-xf1-elektromos-bicikli-004

Az új lengőkar-hajtómű másik előnye, hogy a hajtáslánc a pedáltól függetlenül működik. A hagyományos, izommeghajtásra tervezett összteleszkópos vázszerkezetekkel ellentétben a hátsó lengőkar az elektromos motor nagymértékű besegítése esetén, például intenzív gyorsításkor, nagy sebességű haladáskor vagy terepezéskor sem merevedik meg, a felfüggesztés így minden szituációban visszajelzéseket ad az útról, miközben maximális tapadást és vonóerőt biztosít. A rendszer gyorsítás és fékezés esetén ugyanakkor kiküszöböli a kellemetlen, ringó mozgásokat. A kerékpár extrém egyenetlen terepen igény szerint hagyományos módon, pedállal is hajtható.

hnf-heisenberg-xf1-elektromos-bicikli-005

A mattfekete / titán színű brutál bringa tömege aksival együtt 25 kg. Egy Rock Shox Monarch Plus RC3 rugóstagot kapott. A városi változat lengéscsillapítójának rugóútja 120, a terepváltozaté 150 mm. Elől 203, hátul 180 mm-es robosztus, de könnyű (375g) tárcsafékek figyelnek. A felnikre Continental Mountain King 2,4 abroncsokat húztak. Széria a 80 lux fényerejű Busch + Müller IQ Avy lámpa is.

hnf-heisenberg-xf1-elektromos-bicikli-006

Két különböző vázméretben és két különböző teljesítményű Bosch akkumulátorral rendelhető. A 400Wh teljesítményű Bosch aksival szerelt Pedelec modell 25 km/h sebességig tud gyorsítani, míg az 500Wh akkupakkal érkező S-Pedelec modell 45 km/h sebességig képes rásegíteni. Utóbbinak 485 euró (kb. 150.000 Ft) a felára, amiért már egy egész jó lábbaltekerős bringát lehet kapni, de ha a közel 3 milliós árcetlit nézzük, akkor a simán megéri ez az 5%-os felár a közel dupla végsebességért.

hnf-heisenberg-xf1-elektromos-bicikli-007

Eco módban, sík terepen, ideális körülmények között, szembeszél nélkül akár 130 km is lehet az elméleti hatótáv. A töltöttséget és a „tankolásig” megtehető távolságot, energiatartalékot a Bosch Intuvia fedélzeti számítógép jelzi, ami a helyes sebességfokozat megválasztásában is segít.