Buszsáv helyett: 3D expressz busz Kínában

By  | 

Eszement ötlet a közlekedési dugók feloldására, a sugárutak forgalomátengedésének maximalizására. Elsőre az ember azt mondja tuti egy jól felépített hoax, de egyrészt az ötlet Kínából származik, másrészt állítólag már fektetik is a síneket, harmadrészt gazdasági oldalról közelítve van némi racionalitása (egyébként nagyon nincs).
Hogyan lehet felgyorsítani a tömegközlekedést? A még több busz koncepció egy határon túl ugyanúgy dugót okoz, lassítja a forgalmat és szennyezi a levegőt. A metróépítés lassú és költséges (és tényleg). De itt egy elsőre nagyon beteg ötlet, ami azonban lényegesen olcsóbb és zöldebb. Először májusban a 13. Pekingi Nemzetközi  Hi-tech Expon mutatták be. Az ötlet a Shenzhen Hashi Future Parking Equipment csoport fejéből pattant ki. Miről is van szó?

Az eszköz leginkább egy HÉV-re, metróra hasonlít, mely 6 méter széles,  4,5 méter magas és az út felett terpeszkedik. A sínpályán haladó jármű hasa alatt el tudnak haladni a max. 2 méter magas autók, járművek, vagy az Express Coach tud elhúzni 60 km/h sebességgel a dugóban rekedt autók felett.  Egy szerelvény  1200-1400 utast tud szállítani, megépítése pedig alig 10%-a a metróénak, ha egy 40 km hálózathosszt veszünk alapul.

Nyilván építhetnének monorailt is, ami szintén az autók felett halad és nem sok teret vesz el, de gondolom az oszlopokra emelt pálya szintén költségesebb. Ami durva az a kivitelezési sebesség, bár a tanulmányban bechmarkként felhozott metróépítési sebesség még komolyabb: „egy év alatt 40 km 3D Express Coach nyomvonal is könnyen megépíthető, míg 40km metró alagút építéséhez akár 3 évre is szükség lehet” (wtf?).
A meghajtás is érdekes. Az elektromos motorok energiaszükségletének 30%-át a tetején lévő napelemek biztosítják, míg a maradékot az állomásokon szippantja fel. Azaz nincs folyamatos áramszedő, hanem, amíg (30-60 mp) áll egy állomáson, addig tölt.
A környező forgalmat, 2 méternél magasabb járműveket radar figyeli és ha túl közel kerülnek riaszt. Ugyanez a helyzet a busz alatt átmenő forgalommal. Baleset esetén az ajtók kicsapódnak az utasok pedig a repülőgépekről ismert automatikusan felfújódó csúszdák segítségével hagyhatják el a felső szintet.
Minden bizonnyal a busz alatt haladó autósoknak a legparább a helyzet, főleg a sebesség/érzet megítélésben. Hiszen ez olyan, mintha egy alagútban mennének, ahol az alagút 60-nal megy, ők 45-tel, mintha 15-tel tolatnának, miközben nagyon is mennek előre. Kíváncsian várjuk az első 40 km-t. Koncepció videó a tovább után!