Úgy néz ki a Hollandok idén nagyon rámozdultak a repülés témára, a korábbi fake szárnypróbálgatások után azonban egy valóban használható, működőképes autó-gyroplane hibrid, vagyis repülő autó gördült ki a garázsból.
A PAL-V ONE névre keresztelt háromkerekű, kétüléses jármű leginkább egy modern-kori Velorexre emlékeztet, azonban ezt a járgányt Jetsonék is megirigyelnék. Ha dugóba rekednénk vagy ragaszkodunk a GPS útmutatásaihoz és átkelnénk egy folyón, olyan helyen, ahol nincs híd, akkor csak megnyomjuk a nagy piros gombot, az autó pedig egy kabrió tetőnyitásánál azért valamivel lassabban, de kb. 10 perc alatt helikopterré, vagyis pontosabban fogalmazva gyroplane-né transzformálódik (ld. videó a tovább után).
Különbség egy helikopterrel szemben: kerekeken gördül, helyből nem tud felszállni (minimál nekifutásra szüksége van), a felső rotor mellett van egy toló rotor is, sokkal könnyebb, sokkal olcsóbb, mind a bekerülése (50 ezer eurótól), mind a fenntartása, üzemeltetése, rendkívül könnyen pilóta vizsga nélkül repülhetőek és talán ami legfontosabb: az egyik legbiztonságosabb motoros repülő járműnek számítanak, mivel motorhiba esetén is biztonságosan letehető.
A PAL-V ONE-ra autó üzemmódban sem lehet panasz, a csupán 680 kg önsúlyú, kisautó méretű(4×1,6×1,6m) járgányt egy 230 lóerős motor gyorsítja 7-8 mp alatt 100-ra, végsebessége pedig 180 km/h óra, így autópályán is megállja a helyét. A masszív 96 literes tank és 8 liter/100 km átlagfogyasztás mellett 1200 km-t tehetünk meg benzinkút nélkül, azaz egy Budapest – horvát tengerpart távot oda-vissza. Ekkora tankra egyébként a repülő üzemmódban megnövekedett fogyasztás miatt van szükség.
Miután a 10 perces átalakulást követően a rotorok a helyükre kerültek egy kb. 165 méteres nekifutásra lesz szükségünk a felszálláshoz. Ezt dugóban jobb híján a leállósából tudjuk meglépni. Leszálláshoz azonban egy 30 méteres sík szakasz is elég, így akár a kert végében is letehetjük a gépet. Repülés közben végsebessége megegyezik az autópályás 180-nal, fogyasztása azonban 36 liter / órára nő, így repülési hatótávolsága sebesség függvényében 350-500 km-re csökken. A szabályozás miatt pedig 1000-1200 méteren kell majd közlekednie.
Mind földön, mind levegőben botkormánnyal irányítható. A keskeny géptest és a három kerék ellenére a közúton is rendkívül stabil, mivel a háromkerekű motorokhoz hasonlóan a teljes karosszéria bedönthető a kanyarban. A PAL-V ONE-hoz már 3D szimulátor is készült, így az első előrendeléseket leadók a kezelés nagy részét megtanulhatják, mire beindul a 2014végére ígért sorozatgyártás. A jogsi megszerzése egy autóvezetéshez szükséges kb. 40 órás tanfolyamot jelent, de annál lényegesen költségesebb, kb. 5000 euróba fáj.
M
2012. április 7. szombat at 16:50
Na ezen javítanék:
A felsoroltakon kívül egy nagy különbség van a helikopterekhez képest -> ennek nem hajtott a főrotorja. A helikopter úgy működik, hogy azt is motor hajtja és az csinál felhajtó erőt, ennek a rotorját a jármű mozgása hozza forgásba és az generál felhajtóerőt. Kb olyan mint egy sima szárny.
Szóval nem a felső rotor mellett van egy tolórotor, hanem van a tolórotor, ami mozgatja, és van egy felső rotor, ami autorotációs elven felhajtóerőt generál.
shg
2012. április 7. szombat at 17:01
ez ebben a formában sosem fog elterjedni. Túlságosan veszélyes lenne. Viszont pár éven (évtizeden belül) ha meg tudják oldani zárt rotortérrel, vagy valahogy máshogy, és mögé tudnak programozni egy rendszert, ami erőtérszerűen visszapattan az ütközhető felületekről, hiba esetén meg finoman leteszi a gépet, akkor talán lesz belőle valami. De ezekhez az erőterekhez virtuális légifolyosókat is kénytelenek lesznek majd társítani, hogy ne repkedjen mindenki össze vissza.
De erre sem látok sok esélyt. Túl sok energia, veszélyes, stb. Az út egyszerűbb.
Ákos
2012. április 7. szombat at 17:37
minek jogsi? ezzel kapjanak el ha tudnak…
Forman
2012. április 7. szombat at 19:55
Azért ne adja az isten hogy széles körben elterjedjenek a repülő autók. Amennyi bal..sz van az utakon mit művelnének ha arra repkednének amerre akarnak. Ameddig nincsen rend a fejekben eléggé felejtős.
Vincent Vega
2012. április 8. vasárnap at 18:46
Nyugodjatok meg, nem fogunk ilyenekkel találkozni az utakon. Mégpedig azért nem, mert hála a jó istennek nem lehet csak úgy fel/le szállni egyik civilizált országban sem ott/úgy/akkor ahogy éppen kedvünk szottyan. Repülőtér kell, hatósági engedélyek garmadája kell, rengeteg mindennek meg kell felelni mint repülőjármű mint pedig pilóta szinten. Autogyrok ma is vannak magyarországon, szinten minden sportreptéren van pár mikulás aki tulajdonosa egy ilyen gépnek. Nekik lesz ez jó, mert nem kell hangártárolásért fizetni, mehet vele két reptért között autó üzemmódban a közúton (bár ehhez is kurvasok víznek kell lefolyni a dunán még, de nem tartom lehetetlennek).
Szóval véleményem szerint ez a jelenleg is (sport)repülő és sok pénzzel rendelkező pilótáknak lesz egy új opció, amivel kicsit szélesíthetik a határaikat, hétköznapi emberek hála a magasságos égnek továbbra is a négykerekű repképtelen autókkal fognak mászkálni.