Lopakodó bringa 1,4 kg-os vázzal: X-9 Nighthawk

By  | 

Nem biztos, hogy jó ötlet, ha bringával indulunk az ellenséges vonalak mögé, de ha nincs más választásunk és ezt dobta a gép, akkor legjobb, ha egy X-9 Nighthawk-on pedálozunk be a bázisra, melynek váza egy jó öreg F-117-es lopakodó vadászgépére hajaz, így ha a szerencse is velük van még radaron sem fogunk feltűnni, vagy csak lomha testünk rajzolódik ki, ahogy a levegőben ülve tekerünk:) Persze az X-9-es csupán a dizájn, vizuális hasonlóság miatt kapta a lopakodó nevet.

A szlovák gépészmérnök Braňo Mereš munkáját már sok jól sikerült bicikliváz dicséri az elmúlt évekből. Leginkább speckó anyagokkal szeret kísérletezni. Készített már bringát összeszegecselt titánlemezekből, bambuszból, epoxy gyantából és különböző szénszálas anyagokból. (A bringán lévő BME feliratnak pedig nincs köze az egyetemhez, az a Brano Meres Engineering rövidítése ez esetben)

Legújabb alkotása az X-9-es egy aramid (Kevlár) gerincre felfűzött méhsejt szerkezetű szénszálas konstrukció. A hiperkönnyű, de annál erősebb, merevebb váz annyit nyom mint 2 db iPad, vagyis mindössze 1,4 kg! Nice. Főleg ha azt nézzük, hogy a kísérleti projekt célja nem is a súlyminimalizálás volt.

Meres a különös vázra egy manapság divatos direktmeghajtású bringát épített. Az X-9-es egyedi tervezésű szintén szénszálas villát, kormányt és pedált kapott. A direkthajtást lánc helyett speckó szíj továbbítja a hátsó kerékhez. A biztonságos lassításról, megállásról tárcsafékek gondoskodnak.

Ellophatatlan bringa persze nincs, egyben simán elveszik (legalábbis, ha hozzá mernek nyúlni Batman biciklijéhez) de az X-9-es egyes alkatrészeit legalább az Atomic22 infiniti3D rendszere védi, így az ülés vagy az első kereket biztos nem fogják gyorskioldózni.
Végül pedig ha szabad némi kritikát megfogalmazni, az nem a lopásbiztonságra, hanem a biciklin ülő biztonságára vonatkozik: az szögletes, éles váz nem biztos, hogy szerencsés, főleg a felső merevítő, ami félelmetesen néz ki. Konkrétan, mintha félbe akárná szelni, azt aki egy baleset alkalmával rácsúszik.
Az X-9 Nighthawk először a márciusi berlini bringa show-n mutatkozott be, ahol nagy érdeklődéssel fogadták.

9 hozzászólás

  1. molbal

    2012. április 3. kedd at 16:57

    Nagyon nagyon nagyon jó

  2. Eteroxee

    2012. április 3. kedd at 18:44

    Annyira lopakodó, hogy még pedál sincs rajta…

  3. DM

    2012. április 3. kedd at 20:48

    Sosem tesznek pedált az ilyen gépekre, mert aki megveszi, az rárakja a neki megfelelőt. (klipsz, vagy spd, vagy bármi más)

  4. kövi

    2012. április 4. szerda at 10:48

    van rajta, csak nem látszik :)

  5. csalis

    2012. április 4. szerda at 14:10

    az biztosan rá van építve a csukára :)

  6. shg

    2012. április 5. csütörtök at 02:02

    Légyszi segítsetek, egy valamit nem értek! Direktmeghajtás = fixed gear? = (fixi?)

    • Ádám

      2012. április 5. csütörtök at 06:53

      ezt single speednek híják

  7. Peti

    2012. április 23. hétfő at 02:35

    Szép bringa! Örülnék egy ilyennek. Bár ez az 1.4kg nem olyan nagy dolog úgy vélem. Tekintve, hogy az én nyilvánvalóan sokkal sokkal olcsóbb Author alu vázam is 1700gramm.
    Mindenesetre érdekes bringa!