A legáramvonalasabb bringa: Cervélo P5

By  | 

A bringások esetében is általában igaz a mondás, az győz, aki a leggyorsabban és legkitartóbban tapossa a pedálokat, azonban legalább ennyire fontos maga a kétkerekű is, de nem csak a súlya, hanem a légellenállása is. Az aranyéremtől a többieket az azonos fizikai kondíció miatt gyakran már csak minimális aerodinamikai különbségek választják el, vagyis hogy minél jobban vezesse el a kerékpár váza és a bringás a menetszelet, és hogy minél alacsonyabb legyen a légellenállás. Az még érthető, hogy egy autó esetében a légellenállás rengeteget számít, de ki gondolná, hogy egy drótszamár esetében is, ahol maga a kerékpáros sokszorosát teszi ki a gép súlyának és légellenállásának, is ennyi múlna ezen a paraméteren.

 

A Cervélo mérnökei a repülőgép-gyártásban használatos számítógépes modellezéssel, aerodinamikát elemző szoftverekkel és virtuális szélcsatorna-tesztekkel alkották meg legújabb P5 elnevezésű kerékpárjukat, ami állításuk szerint az eddigi legjobb aerodinamikai értékekkel bíró kétkerekű.

Rengeteg tesztet és modellt futtattak le, mielőtt a Cervélo P5 egyáltalán fizikai formában létrejött volna, számos komponensnél legelőször belőtték és finomhangolták a leginkább „ellenálló” részeket. Többek között lejjebb eresztették az egész kormányszerkezetet, a hidraulikus fékvezetékeket a váz belsejébe rejtették el, a nyereg végét pedig elvékonyodó design-nal gyártották le, hogy a versenyző ülése mögött minél kevesebb turbulencia keletkezzen.

Triatlon mellett időfutamokra is alkalmas a P5-ös, a hatékonyságára pedig jellemző, hogy egy 44 kilométeres olimpiai időfutamon akár 30 másodperces előny is szerezhető vele, ami simán dönthet a dobogós helyezések sorsáról vagy sorrendjéről.

A bringás fizikai kondícióján, felkészültségén vagy testfelépítésén persze 30 mp-nél sokkal több múlhat, de ez az érték már egy abszolót nem lebecsülendő javulás. A javuláshoz megfelelő árcetli is társul: a P5-re $6.000-t (~1,4 millió Ft) kell félretenni, de maga a vázszerkezet már $4.500-ért elvihető (~1,06 millió Ft). Még több fotó Facebookon!

3 hozzászólás

  1. Szerzetes

    2012. július 15. vasárnap at 07:46

    “a kerékpáros sokszorosát teszi ki a gép súlyának és légellenállásának” itt a lényeg.
    44 km-en nyernek 30 másodpercet? Az megvan…. 2% körül? Ha szembe fúj a szél, vagy hátszelet kap a bringás az vajon többet számít ennél? Láttunk már szignifikánsabb javulást is…

    • wasd

      2012. július 15. vasárnap at 09:42

      Biztos többet számít, de eddig még nem találták ki a gyártók a bicóra szerelhető személyi hátszelet.

    • Olaf

      2012. szeptember 21. péntek at 17:09

      persze nem sok, és ezernyi más tényező is befolyáshatja iylen mértékben az eredményt mint ez, de az ilyen sportokban minden kicsi számít, főleg ha belegondolsz hogy sokszor pár másodperc van ez első és 2. helyezett között.

      az meg h szembeszél vagy hátszél van, az kevésbé mérvadó, tekintva hogy a mögöttem 5 méterrel tekrő versenytársnak is kb ugyanolyan szele van, az meg h 1 kilóméterrel mögöttem valakinek jobb szele van, már megint nem sokat számít, azon már nem fog múlni szvsz hogy utolér-e vagy sem.