AIDA – Wall-E kacsingat a műszerfalból

By  | 

Valószínűleg senki sem értékeli, ha vezetés közben beleszólnak, megjegyzéseket tesznek vezetési stílusára, legyen az ártatlan, jószándékú segítség vagy szándékos piszkálódás. Valószínűleg nem így gondolkozotak a MIT szakértői, amikor nekiláttak az AIDA megtervezésének. Mostantól nem autókázhatunk egyedül, kapunk magunk mellé egy saját egyéniséggel rendelkező állandó robot útitársat, aki szívesen lát el minket jótanácsokkal. Persze azért nem ilyen rossz a helyzet, a műszerfalba lapuló Wall-E hasonmásverseny győztes mesterséges intelligencia hasznos funkciókat is felvonultat.

Az AIDA, mint egy fedélzeti kompjúter kapcsolatban áll az autó minden porcikájával, tudja mennyivel megyünk, üres-e a tank, megy-e az ablaktörlő vagy hányadikban van a váltó és természetsen a GPS, navigáció funkció sem hiányozhat.

Az AIDA megfigyeli és analizálja merre járunk és a napi, heti rutinokból útvonalmintákat alakít ki. Egy hét után beazonosítja hol lakuk és hova járunk dolgozni, egy hónap alatt megtanulja mikor, hova járunk bevásárolni, élő adatbázisa segítségével figyelemmel kíséri az eseményeket a városban és alternatív hazautat javasol, ha Critical Mass vagy félmaraton van. Ha kigyullad a piros lámpa hazafelé betervez egy benzinkútat is.

Vezetési stílusunkat is kommentálja és igyekszik azt biztonságos, szabálykövető irányba terelni. Nem csak egy GPS-ről van szó, az AIDA "arckifejezésével" is jelzi, hogy tetszik-e ahogy a kormány tekerjük, vagy ahogy visszaváltunk. Kacsint, pislant, összevonja a szemöldökét, helyeslően mosolyog vagy egy pirosan villogó felkiállójellel elkezd anyázni. Sőt Cynthia Breazeal a Personal Robots Group igazgatója szerint a sofőr arckifejezését is képes értelmezni és hangulatára a megfelelő módon reagálni. Így ahogy telik az idő a robot nem csak a várost, hanem a sofőrt is kezdi szép lassan kiismerni. Az AIDA először AUDI-kban bukkanhat fel. Videó a tovább után!