5 napos repülés, üzemanyag és leszállás nélkül

By  | 

Solar Impulse csapata egy pusztán napenergiával hajtott repülővel szeretné megkerülni a Földet. A hónapokkal ezelőtt indult Földkerülési kísérlet eddig sikeres volt, azonban a svájci Andre Borschberg május 30-án szombaton nekivágott a rekordkísérlet legnagyobb kihívást jelentő szakaszához. Andre Kínában, Nanjing városa mellől szállt fel, hogy bő 5 nap (130 óra) és mintegy 8.000 km múlva a Csendes-óceánt átrepülve megérkezzen Hawaii-ra.

solar-impulse_06

A projekt 5 hónapja alatt már 35.000 kilométert tettek meg a géppel, hosszabb-rövidebb szakaszonként váltva pilótatársával Piccarddal (akire majd a transzatlanti etap vár), de Borschberg a sokat próbált vadászpilóta is úgy nyilatkozott a tegnapi felszállás előtt, hogy ez lesz élete legdurvább repülése.

solar-impulse_13

Öt teljes napon és éjszakán át egymaga lesz a gépen az óceán felett. Ez túl hosszú idő ahhoz, hogy evés, ivás, WC-re menés és alvás nélkül végig lehessen tolni, így ha a műszerek és Borschberg megérzései azt mutatják, hogy az elkövetkező fél órában nem várható turbulencia vagy egyéb para, akkor benyomja a robotpilótát és szundít egy kicsit, de egyszerre mindig csak maximum 20 percet.

Solar impulse virtual flight - First briefing

Az egész utat a 3,8 négyzetméteres pilótafülkében fogja tölteni egy speckó ülésbe szíjazva, ami dönthető, így az előírt gyakorlatok elvégzésére és alvásra is alkalmas, sőt WC-ként is funkcionál.

kaja

A gépre egy heti élelmet és innivalót pakoltak, így ha a rossz időjárási körülmények miatt a vártnál több időt kell a levegőben tölteni, akkor is lesz elég tartalék. Persze a legrosszabbra is felkészültek, így az energiaitalok mellett oxigénpalackok is sorakoznak a gépek és az ejtőernyő is karnyújtásnyira van, ha esetleg félúton el kellene hagyni a gépet.

Solar Impulse 2 first flightSolar Impulse | Revillard | Rezo.ch

A Solar Impulse 1500-8500 méter közötti magasságokban halad kb. 140 km/h sebességgel. A 17.000 cellás panel 52,2 kW, azaz 70 lóerő maximális teljesítmény tud szolgáltató, ami autó kategóriában sem túl sok, nem hogy egy repülő esetében. Cserébe a hatékonyságot 94%-ig sikerült feltornázni a gép tömegének egynegyedét kitevő 633 kg-os lithium polimer aksi pedig 260Wh/kg energiát képes eltárolni, így a repülő éjszaka is gondtalanul folytathatja útját, a 4 db 4 méter átmérőjű propeller, ha a komótosan is, de forog.

solar-impulse_11

A Solar Impulse szárnyainak fesztávolsága masszív 72 méter, így az alig 2,5 tonnás, SUV méretű gép szélesebb, mint egy Boeing 747. A hatalmas szárnyak és a csekély súly miatt a gép fokozottan ki van téve az időjárás viszontagságainak, turbulenciának, így a Andre valóban jobban teszi, ha robotpilóta mellett sem alszik be 20 percnél hosszabb időkre. Ha minden jól megy, június 5. péntekre várható a Hawaii-i landolás.