Ha svájci órásmesterek terveznek vidámparkot, tourbillon óraszerkezet hívja elő a reggelidet

By  | 

Ha egy elvetemült svájci órásmesterekből álló csapat azt a feladatot kapja, hogy tervezzenek valami igazán súlyos vidámparki attrakciót, akkor mi lenne az? Természetesen egy tourbillon szerkezet nagyban, mi több ór(i)ás méretben.

A tourbillon franciául forgószelet jelent. Ami a luxusórákban betöltött szerepét illeti, a tourbillon a gravitáció hatását és a billegő illetve rugójának fogyatékosságát hivatott kiegyenlíteni. Ez utóbbi kettőnek súlypontja nem esik egybe a billegő forgási tengelyével. Ez a “konstrukciós hiba” minden mechanikus óránál fennáll. A függőleges helyzetben a gravitáció befolyásolja a forgási tengelyen kívül eső súlypontot, és így hozzájárul az óra pontatlanságához. Ennek megoldására találták fel a tourbillont.

tourbillion_02a

Na de vissza a vidámparkhoz és a gyomorforgató izgalmakhoz. A júzerek a tourbillon szerkezeten két sorban foglalhatnak helyet. Az üléssorokat is tartalmazó magenta keret szép lassan, majd egyre gyorsabban elkezd 360 fokban körbefordulni. Ekkor még van egy kis időnk megkapaszkodni. Pár bemelegítő kört követően az eggyel kijjebb lévő kék keret is elkezd forogni a tengelye körül, természetesen ellentétes irányba, majd a harmadik tengely is bekapcsolódik. Valahogy így:

Hamarosan eléri az üzemei sebességet a szerkezet és fogalmunk sem lesz, hogy merre van az előre-hátra vagy a fent és lent. Belső fülünk labirintusában szépen megkavarodik a folyadék, majd a reggeli pirítós utolsó morzsája is szépen kikéredzkedik. A svájci szakemberek által tervezett háromtengelyes giga-giroszkóp megteszi hatását.

Videón nem tűnik annyira durvának vagy gyorsnak, de csak hogy képbe helyezzük a történetet: a NASA egy hasonló, de sokkal kisebb eszközzel edzi az űrhajóspalántákat, akik néha simán beájulnak. Illetve talán az egyik legparább, hogy a szerkezet lábazata nincs 10-20 méter mélyen a földbe betonozva, hanem egy instabil járműre van szerelve, amivel lehet menni majálisról gyereknapra.