PainStation – Véresen komoly játékkonzol

By  | 

Nem minden játékban leli örömét az ember, a PainStation esetében legalábbis egy játékmenet akár 8 napon túl gyógyuló fizikai sérüléseket is okozhat.  A két kölni főiskolás, Tilman Reiff és Volker Morawe által még 2001-ben összerakott PainStation játékgépet inkább egy interaktív művészeti alkotásnak fogták fel, mintsem egy játéktermekbe szánt szórakozási lehetőségnek, az ihletet mindenesetre a kézrácsapós Folter Mau-Mau kártyás játékból nyerték, a koncepciót pedig  videójátékkal vegyítették.

Painstation

A PainStation gyakorlatilag nem más, mint egy 100 x 80 x 100 cm-es és 150 kilós, MDF-bútorlapokból összerakott asztali játék, amibe egy sztenderd PC-t szereltek Atmel processzorral, 2.1-es hangrendszerrel és egy 15″-os LCD-panellel. A felállás szerint két ember játszik egymással szemben a  klasszikus Pong-játékkal, ám a C++-al és OpenGL-el megírt szoftver gondoskodik róla, hogy a játékosok valóban átéljék a pontvesztés fájdalmát.

pain_station_7

painstation_04

A kontrollerek digitális jelátalakítók segítségével számos komponensre vannak rákötve, amik mind érzékelhető visszajelzést adnak az alanyoknak, bal kezüket ugyanis a PEU (Pain Execution Unit) felületére kell helyezniük, ahol pontveszteség esetén a legenyhébb esetben felforrósodás, rosszabb esetben pedig áramütés és ostorcsapás a jutalmuk.

Painstation13CD

A PainStation 2.0 és 2.5-ös verzióiban tovább csiszolták a mazochista hajlamúak számára ideális játékgépet: többek között cserélhető ostorokkal látták el, hogy a gumi mellett bőr, acél vagy épp tollas suhintások is színesítsék a kínzást, pénzbedobós foglalatot építettek az aljára, szabadon átállíthatóvá tették az ostorcsapás erősségét 50-től 150%-ig, valamint egy „Elfogadom a szabályzatot, és elmúltam 18 …” gombot helyeztek el az interfészére, hogy még véletlenül se pereljék be őket utólag az okozott sérülésekért.

painstation2-ra1

A sokáig a berlini Computerspiele-múzeumban kiállított PainStation-t legközelebb egy ljubjanai kiállításon lehet megtekinteni és kipróbálni, ám a félreérthető cím miatt pár éve a Sony-val egyeztettek egy kört, és azóta a műalkotás már a „The artwork formerly known as PainStation” illetve „No Game No Pain” néven fut.