Sony NEX-5N (18-200mm) teszt – kipróbáltuk!

By  | 

Már régóta szerettünk volna egy kicsit hosszabb időre a kezünk közé kaparintani egy tükör nélküli cserélhető objektíves kompakt kamerát, mert ez pont az a kategória, ami nálam is betalált, pont lefedi az igényeimet, így az elmúlt fél évben komolyan elgondolkoztam, hogy beszerzek egy sajátot, de még nem sikerült dönteni.
Egy utazás idejére a Sony Europe ellátott minket egy Sony NEX-5N digicammel és egy hozzávaló E –bajonettes SEL-18200 típusjelzésű objektívvel, melynek zoomátfogása, ahogy neve is sejteti: 18-200 mm (F3,5-6,3). Így végre nem csak az alap obival és pár tesztfotó erejéig, hanem 1 bő hétig együtt élve sikerült közelebbről megismerni, kitapasztalni.

A gép gyors bepozícionálása a mátrixban: kb. 2 éve jelentek meg a Sony NEX-3 és NEX-5 tükör nélküli cserélhető objektíves gépei, majd tavaly nyár végén ezeket követte az újabb generáció a NEX-C3 és a NEX-5N, illetve megjelent a 7-es széria első modellje a NEX-7 is. Nálunk az 5-ös széria második generációs modellje a SONY NEX-5N járt.

A legfontosabb változások a NEX-5N-ben az 5-öshöz képest:

  • Full érintőképernyős interfész
  • Elektronikus redőnyzár
  • Új 16 megapixeles érzékelő
  • ISO 100-25600
  • 10 kép/mp sorozatfelvétel
  • E bajonettes objektív esetében vignettálást (periférikus árnyékok), oldalirányú kromatikus aberráció és automatikus lencsetorzítás kompenzáció
  • Kreatív interfész, effektek
  • 1080p 50p AVCHD formátumú HD videó rögzítés
  • Full magnézium ház

A gépben egy 16 megapixeles Exmor APS HD CMOS-érzékelő figyel (ehhez egy BIONZ képfeldolgozó proci társul), mellyel nagyobb ISO értékek mellett is alacsony zajszintű képeket lőhetünk és a DSLR-hez hasonlóan remekül játszhatunk a háttérelmosással, központi téma kiemeléssel. Természetesen minden beállítás felett szabad kezet kapunk, manuálisan állítható a program, blende-előválasztás/zársebesség-prioritás, teljes körűen vezérelhetjük az  exponálást. A hozzá kapott kompatibilis objektívvel pedig kihasználhatjuk a SteadyShot kézremegés-kompenzációt.

Unboxing:  Az igényes és masszív magnézium gépváz valóban nagyon kicsi, mindössze 210g és az aksit is magában foglaló legszélesebb markolati résznél is csupán 38 mm vastag. A 18-200-as objektív a maga 524 grammjával viszont már tekintélyesebb darab. Mivel az objektív 2,5x nehezebb mint maga a gép, így eleinte nagyon szokatlan és fura volt kézbe fogni a fejsúlyos készüléket, de mint mindent ezt is gyorsan meg lehet szokni. Persze a 16 mm-es palacsinta objektívvel ez nem probléma és igazán kompakt gépként akár egy zsebbe is betuszkolható.

Illetve érdekes, hogy egy ilyen kategóriájú géphez – már csak értéke miatt is – nem járt nyakpánt, bár valószínűleg ez csak a tesztkészülék dobozából hiányzott, mindenesetre első dolgom volt, hogy a kamera épségének érdekében felpattintottam rá egy nyakpántot. Egyébként a 18-200-as objektívvel a nyakba akasztva a lencsetagok önsúlya miatt az objektív „szétcsúszik”, de természetesen a LOCK gomb használatával mindez kivédhető.

A NEX-5N mindamellett, hogy a profiknak teljesen szabad kezet ad a beállítások felett, az amatőröket rendkívül sok intelligens, automata beállítással és a mostohább körülmények között bevethető,a fotózást könnyítő eszközökkel segíti.

A HDR mód az egyik legkeresettebb ilyen funkció. A NEX-5N erre két különböző megoldást is kínál, melyeket külön-külön paraméterezhetünk is. A dinamikatartomány-optimalizáló egy fotót készít, de automatikusan beállítja a világos és sötét képterületek fényerejét, és így természetes hatású, egyenletesen megvilágított képeket kapunk, míg az Auto HDR funkció automatikusan három, különböző expozíciós (legfeljebb 6 lépés eltéréssel) beállítású képet készít és fűz össze, így egy templombelsőbe visszavarázsolhatjuk az amúgy sötétben, árnyékba veszett részleteket, vagy az amúgy fehérbe kiégett égbolton megjelennek a felhő textúrák.

Felső sor HDR nélkül, alsó képeken Auto HDR ON

A gép sajnos beépített vakuval nem rendelkezik, de gyenge megvilágításnál segít a SteadyShot képstabilizálás, az ISO beállítások vagy a speciális esti, éjszakai felvételi módok. Az ISO400-ig gyakorlatilag zajmentes, nagyító alatt is alig észrevehető és egészen 3200-ig kiválóan tartja magát és még 6400-nél is meggyőző. Az este vagy rossz megvilágítás esetén kattinthatjuk be a bemozdulást/elmosódást gátló üzemmódot, mely egy hat képből álló, nagy sebességű sorozatfelvételt fűz össze nagy zársebességgel, és egyetlen, alacsony zajszintű képet készít minimális elmosódással. Ilyet pl. más gépben még nem láttam.

További funkciók: 7,5cm-es dönthető LCD kijelző, Tárgykövetés (fókusz tartása a mozgó célponton), arc-, mosolyfelismerés, Sweep Panorma, porvédő rendszer, HDMI kimenet, full HD videórögzítés sztereó hanggal stb…

Sweep Panorama

Végszóként, csak jót tudok elmondani, nagyon bejött a kis gép és ha csak egy obit választhatnék tuti, hogy a kapott 18-200-as lenne az, hiszen ezzel cserélgetés nélkül a legtöbb szituáció megoldható, persze ezzel a nagyágyúval felvértezve némileg veszít a kompakt érzésből. A NEX-5N gyenge fényviszonyok mellett is kiváló képminőséget produkál, magas ISO értékeknél is alacsony, bőven elfogadható zajszint, gyors reakcióidő/expozíció. Jó fogású, szép, minőségi cucc. Beépített kézikönyv. Rengeteg és még annál is több funkció és beállítási lehetőség profik és amatőrök is kiélhetik magukat és a legfontosabb, hogy ezek nagy része valóban hasznos.

Árcetli: a NEX-5N egy 18-55-ös alap objektívvel 175.000 Ft-ért szerezhető be, míg a 18-200 objektívért 225.000 Ft-ot kell kicsengetnünk, így a posztban szereplő szettre 400e-ért újíthatunk be.

A legelső termékkép kivételével mindegyik fotó NEX-5N + SEL18-200 kombóval készült. Kattintással elérhetőek 1280-ban. Igény esetén pedig egy ZIP-ben feltöltök párat eredeti méretben. Illetve pár nap múlva jön egy útibeszámoló még több NEX-5N-nel készült fotóval.