Ki vezetett? – Vezető nélküli autó a GM-től

By  | 

Ugye megvan mindenkinek a spielbergi rémálomgyár azon kiemelkedő koncepciója a Különvéleményből, ahogy a Harald Belker által megálmodott személyi járművek a 3D-s maglev "közúthálózaton" félelmetesen organizáltan siklanak?

Még ha mindez soha nem is fog megvalósulni, az autóipari mamutok már jó néhány éve elkezdték megtenni az első lépéseket a vezető nélküli, elvben tökéletesen biztonságos közúti járművek és forgalomirányítás felé. A fejlesztésekkel látszólag a GM áll legjobban (vagy csak ők kommunikálják a legintenzívebben?), a Pentagon által szervezett vezető nélküli autók tájékozódási akadályfutásán nyertes — belülről leginkább hanyagul összetákolt szerverszobára, kívülről pedig egy hajóhíd műszerekkel teletömött tetejére emlékeztető — Chevy Tahoe DARPA-ra olyan büszkék, hogy még a CES 2008-ra is elvitték.

A fejlesztések ezen irányában egyáltalán nem távirányításról vagy pontosan beprogramozott útvonal követéséről van szó, hanem az autó a célpont megadása után a parkolással bezárólag mindent maga végez, többek között a ma már nagy szériában alkalmazott eszközök, pl. radaros tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető elektronika, ESP, parkoló rendszer, műholdas navigáció és külső jeladók segítségével, elméletileg maximálisan hiba- és balesetmentesen.

A GM szerint az első automata személyautók műszaki szempontból már akár 10 év múlva is a közutakra kerülhetnének, a szép új jövő felé tett első lépés az autópályákon való önirányítás lenne. No persze a feketeleves java nem a technikai kérdésekből adódik, hanem sokkal inkább a jogi szabályozás és a fogyasztói hozzáállás várhatóan és érthetően iszonyúan lassú változásából.

Korábbról: DARPA Grand Challenge 2005