Makaó Makaó TV torony Hong Kong Bali -körút Bali - Kuta Beach

Bali körút - Tulamben Agung Gitgit Bedugul Batur Besakih Ubud

Remek úticélok, ilyenkor döbbenünk rá, hogy még milyen sok helyen nem jártunk. Kapásból tudnék öt helyet választani, ahova most azonnal elrepülnék.

Egyébként a Hong Kong-i reptéren vagyunk és Denpasar-ba készülünk. Indonézia legnépszerűbb célpontja Bali szigete, Bali fővárosa Denpasar.

Kb. 3500 km-t fogunk nyíl egyenesen délre repülni, elrepülünk a borneói őserdők felett, átlépjük az egyenlítőt is, majd kb. 4,5 óra repülés után megérkezünk Balira.

Ez nem egy templom vagy a városháza, ez a Denpasar-i repülőtér Balin, hamisítatlan indonéz stílus.

Ezután jött a legrosszabb rész. 30+ fok, meleg, rossz levegő, fáradság és egy bő órás sorbanállás a vízumért.

A vízumot megvehettük volna pesten is kb. 45 dollárért, de mi a helyszíni 25 dolláros verziót választottuk. Megbántuk.

A reptérről a szabadba kilépve arcbanyomot a 36 fok + 98% pára. Szóval bent mégis ment a légkondi, pedig azt hittük nem,

Az első 4 napra a sziget északi, túristamentes részét céloztuk be, így taxi után néztünk. 1,5 órás küzdelem és alkudozás után egy korrekt kisbusszal már Tulamben felé robogtunk. Útközben leszakadt egy remek kis monszun is.

A 3 órás kisbuszozás közben muszály volt pisi + cigi szünetet tartani. Itt szembesültünk először a nem túl magas higiénés színvonallal, egy pottyantós WC formájában. Erős kép.

De minden megérte. Megérkeztünk! És jó helyre. Nagyon is.

A Tulamben-i hotel medencéje by night, háttérben az étteremmel.

A cuccainkat a szobába leszórtuk és hatalmas bombával nyitottunk a medencébe. Bemutatkoztunk, jól.

Csobbanás után irány a kajálda. Kiéheztünk valami nehéz vacsorára. A designos étlapot és itallapot megpillantva már éreztük, hogy itt nem lehet baj. Nem csalódtunk.

A medence reggel.

Elhatároztuk, hogy első napra nem szervezünk reggel 4-kor induló túlélőtúrát, hanem a szállodában fogunk mozdulatlanul relaxálni. Sikerült.

Ebből a szögből még jobban néz ki. Háttérben az Indiai óceán. Pazar.
Tengerre néző bungalló.
Megint egy WC, de most nem ez lesz a lényeg.

A legjobb fícsör az egész szállodában a légkondis szoba hátsó ajtaján megközelíthető, fullos sziklakertá bővített szabadtéri fürdő volt.

Nincs is jobb, mint reggel 9-kor napsütésben zuhanyozni.

Bal oldalt a fürdő sziklakertje.

Jobb oldalt a szálloda kertje.

Mindjárt elkészül Frankenstein.

Első kirándulós nap Balin. Szereztünk kisbuszt sofőrrel, térképen megmutattuk hova vigyen.

Első megálló: templom Singaraja / Lovina közelében. kb. 42 fok perzselő nap. A szabadtéri templom kő falai katlanként sugározták vissza a meleget. Úgy éreztük, mintha egy mikróban lettünk volna.

Itt szembesültünk először a szokásokkal: belépés csak szarongban, turbánban, rizsszemekkel a homlokunkra ragasztva, virág a fül mögött és szentelt vízzel meglocsolva, a fényképezőgépünk is. Ja és önbevallásos alapon menstruáló nők nem léphetnek be a szent helyre. Megkérdezik. Nem viccelnek.

A főoltár vagy hasonló. Tényleg nagyon meleg volt.
Itt már éreztük, hogy Indonéziában vagyunk. Hong Kong szürke felhős ege után itt a mesterségesen kék.
Égbetörő falak.
Ez már a másosdik megálló, a második templom. A holland bringás templom. Tényleg.

Megmondtam.

A virág a fül mögött neki is kötelező.

A 6. templomhoz érve mindneki feladta és rajtam kívül a légkondis kisbusz menedékében maradt.
A kisteherautó platójáról 32 kiskölök pattant le. kb egy teljes osztály.
Megérkeztünk a következő úticélhoz a Gitgit vízeséshez.
A parkolóból kb. 1,5 km-en keresztül rizsföldek és esőerdőkezdemények között vezetett az út.
Rizsteraszok.
Ebből lesz a rizs.

A Gitgit vízesés. 45 méter magas.
Jó fejek voltak. Nyakláncokat, karkötőket árultak. Vettünk egy raklappal.
Újabb templom felé rajtoltunk el. Útközben egy csorda majom próbálta lenyúlni az ablakon keresztül a fényképezőnket.
On the road.

Templomba csak jólakottan megyünk.

Ez itt a young coconut.

Megérkeztünk a kb. 1700 méter magasan fekvő Bratan tó partján fekvő Bedugul településre, ahol Bali egyik leghíresebb "úszó" temploma található.
Az úszó templom Bedugulban.
1700 méteren kellemesen hűvős 21-23 fok volt. Jólesett.

Békák őrzik, szigorúan.
Gyülekeztek a szokásos esti monszun felhők. Nem vártuk meg, húztunk haza.
Szokásos medencésézés után, vacsi a szállodában. Saslik indonéz módra. Mini kerámiagrillben faszénnel forrón tartva. Visszasírjuk.

Még nem mutattam, de a kisbusz erősen le volt fóliázva. Az összes ablak masszívan, sőt a szélvédőn is úgy lehet csakkilátni, mint egy tankból. Napszemüveg helyett, mellett a 2/3-a le volt sötétítve. Éjszaka monszunban nem annyira jó. Azt is megtapasztaltuk.

Ja igen, ez már egy újabb nap. Ma is lesz templom gazdagon.

2007. március. Indonézia. Bali. Földművelés. Még ma is másfél lóerős ökrökkel történik. Kemény.
Teraszos földművelésből jeles. Elárasztott rizstáblák. Évente 3x tudnak aratni az éghajlatnak köszönhetően.
Nem hobbitelek. Itt keményen dolgoznak.
Szorgalmasak. A fél sziget a rizsből él.
a A király nyári palotakertje. Most belépős látványosságként megtekinthető.

Balra szigorú szobrok.

Jobbra: túlsztereoidozott tiszteletet parancsoló legyezőpálma.
4 méteres leveleivel nem férne el egy panelben.

Szerencsére csak vizet hány.
A királyi palota nyári kertje után Bali legnagyobb vulkájánt az Agung-ot (3142 m) vettük célba, illetve a kráter alatt elterpeszkedő Besakih néven futó 42 egységből álló monstre anyatemplom komplexumot. Azért épült közel a vulkánhoz, hogy az áldozatokat ne kelljen messze vinni, ha a krátebe kelleen őket pottyantani.
Besakih, az anyatemplom. Háttérben ködbe, felhők mögé bújva a Mount Agung tűzhányó. Átjött a misztikum. Éreztük a helyet.
Éppen ünnep volt és a kiöltözött hívek kosárszám cipelték az áldozatnak valót. Nem kell feltétlenül kecskegidára vagy boszorkánynak kikiáltott nőkre gondolni. Volt a kosarakban rizs, ananázs, young coco-nut, csakúgy mint ferrero-roche, ételmaradék, benzines kanna, vagy lays chips.
Az esernyős a főcsávó.
Az egyeens hát, jó tartás érdekében mindent a fejükön balanszíroztak. A rutinosabb versenyzők nullakezeztek.
A szakemberek a járdaszélről figyeltek. Mi is jut eszünkbe erről az idili képról, talán Ginó majális?
A WC nagy biznisz. Jó megfigyelőként öt feliratot is felfedezhetünk a képen. Több nyelven.
s Hát ennek kell is a reklám, egyébkétn nehezen eladható. Bár a szükség nagy úr. Azért a tulaj pink vödörben tartott fogkeféi valószínűleg hirtelen halált idéznének elő egy ÁNTSZ-es szakemberben.

Megérkeztünk. A vulkán. A Mount Agung (3142 m).

Az igazi vulkántúra egyébként éjfélkor indul, napfelkeltére lehet felérni és délután 5-kor van a visszaérkezés. Nem vállaltuk be. Papírkutyák voltunk. Megbántuk.

Batur tó panoráma.
Itt jó lesz?

Ebéd az Agung-nál
Eggroll, pálcikás csirke és nagyon rossz házi előállítású ice tea, amin a virág mint kötelező optikai tuning segített valamennyit.
a Utoljára 1963-ban tört ki.
Az Agung madártávlatból. Google maps. Zoomolható (scrollwheel), panolható.

Estére vissza a szállodába.

Teljes písz.

Nem túl stresszes a hely.
Csak egy koktél hiányzik. Tényleg hol van?

A fekete vulkanikus kőzettel borított tengerpart egyébként nem volt túl szép. Nem is azért jöttünk ide, hanem a parttól 50-60 méterre elmerült US Liberty hajóroncsot szerettük volna felderíteni.

Ez volt a part, ahol el kellett sétálni a fehér házig, snorkling cucc fel, onnét pedig 50 métert beúszni ÉK-i irányba. A déli melegben szénné égett a hátunk mire fél óra bénázás után végre megtaláltuk a hajót.

Tulamben – US Liberty hajóroncs

Minden kétséget kizáróan a legnépszerűbb merülőhely Bali szigetén – hozzá kell tenni, nem véletlenül – a 120 méteres, korallokkal gazdagon borított roncs, mely a réseken keresztül áthatoló fényben szinte kísérteties látványt nyújt.

A Liberty az első világháború idején épült, 6200 tonnás cargo-hajó volt, melyet 1942 január 11-én a Lombok-szorosban japán torpedó-találat ért. Útban Singaraja kikötője felé még sikerült a hajót partra vontatni. Onnan azonban többé nem mozdult, egészen 1963-ig, mikor az Agung-vulkán kitörése a tenger melyére gördítette és darabokra törte.

Manapság a Liberty roncsát gazdag korallvilág borítja. A roncs gyakori látogatói közé tartoznak a tűzhalak, skorpióhalak, de előfordulnak nagytestű barrakudák, Napóleon-halak, és a makrózás kedvelői találkozhatnak a másutt ritkán fellelhető tengeri csikókkal.
Reggel 7. Napfelkelte. Az első tiszta reggel, amikor a távolban kirajzolódott a szomszédos Lombok szigete, az Agungot alázó 3726 m csúcsával. kb. 4 óra komppal.
Reggel sem rossz.

Balra Lombok a háttérben.

Jobbra az Agung felhőkbe burkolt csúcsa.

Itthagyjuk Tulambent. Indulunk Kutára. Plafonig pakoljuk a kisbuszt. Még két bőröndnek kell beférnie. Meglesz az.
Integetünk. Még visszajövünk. Jó volt.
Útközben az Agung. Kicsit befelhősödött.
Egy órával és 32 kilóméterrel később (kb. ilyen gyorsan lehet haladni a hegyi szerpentínken) kicsit kitisztult. Kékebb lett az ég, amire mondjuk egy polárszűrővel is rásegítettünk bevalljuk. Photoshopban sem lehet durvább kéket keverni.
Ubud, Bali kúlturális fővárosa. Ez pedig a piac. Fafaragás, cápafog, tigrisbalzsam és rolex replikák.
...ja és táskák is voltak.
Csajoknak ajándék.
A királyi palota. Ez még Ubud.
A securityt megoldották.
Álmennyezet aranyból.

Pár kilóméterrel arrébb a hüllőpark. Itt lakik a komodói sárkány. Hozzá jöttünk látogatóba. Reméljük itthon van.
Madárpók. Nem bánt, ha nem piszkálod.
Király kobra. Vele nem illik ujjat húzni.

Ő az. Csak 4x optikai zoomra voltam tőle.
Egy gyönyörű leguán napozott a szabadban.
Jó fej.
Fura tapintása volt. Puha, meleg. Amikor elkezdett mocorogni a kezemben nem volt természeets a mosolyom.
Elfogadnám háziállatnak.

Na érte jöttünk. Őt kerestük. A komodói sárkány. kb. 5x akkora, mint az előbb kézben tartott legúán, de elsőre ugyanúgy barátságosnak, jámbornak tűnik. Nagyon nem az.

A komodói varánusz egy hatalmas hüllő, amelynek harapása éppoly végzetes, mint egy kígyómarás. A komodói sárkány képes 3 méternél is nagyobbra nőni, súlya akár 100 kilogramm is lehet. Ezek a tulajdonságok már önmagukban félelmetes ragadozóvá teszik, ehhez járul még hozzá mérgező harapása. Nyálában ugyanis rendkívül fertőző baktériumok vannak, amelyek néhány nap alatt végeznek a megmart áldozattal.

A komodói sárkány élőhelyének csúcsragadozója. Minden ehetőt elfogyaszt, képes ledönteni a lábáról egy bivalyt, vagy egy lovat. De megeszik a dögöket, és ha a szükség úgy hozza saját fajtársaikat is. Született predátor. Ha megindult a monster akár 18-20-szal is tud "futni."

Hatalmas villás nyelvével, orrával 8 km-ről is kiszimatolja áldozatát.

Ez a nézés azt jelenti, hogy érkezik valami.

Élő csirkével etetik. Mire beélesítettem a gépemet már csak ennyi látszott ki szegény párából. Sajnáltuk.
a a

30 másodperc múlva tollastól, lábastól, csőröstül, egészben eltünt a szörnyeteg gyomrában. Durva volt.