Re-Timer: szemüveg jet lag ellen

By  | 

Aki repült már nagyobb távolságokra, az biztosan megtapasztalhatta, mit jelent a jet lag, az időátállási probléma, amikor is a szervezetünk és a biológiai óránk nem mindig képes lépést tartani a hirtelen időzóna-váltással. A probléma orvoslására még 2003-ban kezdtek el az ausztrál Flinders egyetemen fejleszteni egy különleges LED-es szemüveget, és mostanra ért abba a fázisba, hogy immár kereskedelmi forgalomban is megjelenhet a Re-Timer nevű jet lag-semlegesítő segédeszköz.

A Re-Timer nem csinál mást, mint hogy bizonyos hullámhosszú, halványzöld fényt bocsát ki a szemek irányába, ezzel tulajdonképpen becsapja a szervezetet, hiszen a napfényt imitálja és az agy egy bizonyos részét stimulálja ilyen módon, vagyis a belső óránkat próbálja meg reset-elni, hogy kicsit fittebbek és éberebbek legyünk a hosszú út után. A módszer biztos alapokon nyugszik, hiszen mintegy 25 éves alváskutatásokkal kapcsolatos vizsgálatok eredményére támaszkodik.

Ahogy Leon Lack egyetemi professzor is kifejti, a belső óránk számos dolgot befolyásol napi életvitelünkben, legyen szó az alvás időzítéséről, az ébredési mintákról, az éberségről, teljesítményről, vagy akár az emésztésről, és ebben fontos szerepet játszanak a szemben lévő fotoreceptorok, amik például a napfény alapján küldik a jelet az agynak, hogy mennyire legyünk „készültségben”. Ezek a ciklusok 24 óránként szabályszerűen követik egymást, a baj mindössze ott kezdődik, ha ezt olyan dolgokkal párosítjuk, mint például a túl sok szobában eltöltött idő, más időzónákba való utazás, a rendszertelen munkaidő-beosztás, vagy szimplán a téli hónapok alatti kevesebb napfény.

Az egyetemi kutatások során a zöld színtartomány hullámhossza bizonyult a leghatékonyabbnak, és sokkal biztonságosabb módja az alvászavar kezelésének, mint például a gyógyszeres megoldások. A belső óra „előre” állításához a Re-Timer-t naponta 50 percig érdemes viselni három napon keresztül, közvetlenül felkelés után, míg az óra késleltetéséhez és a későbbi ébredéshez mindezt elalvás előtt kell megtenni.

A 75 grammos szemüveg nem különösebben zavar az olvasásban és látásban, akár olvasószemüvegre is felvehető, és lítium-ionos aksiját USB-n keresztül tölthetjük fel, ami 4 órányi üzemidőt biztosít. A Re-Timer szemüveg már megrendelhető online 258 USA-dollárért (~56.000 Ft) ezen az oldalon, ahol a repülővel gyakran utazóknak hasznos segítséget nyújthat egy kalkulátor, amellyel kiszámolható, hogy az egyes repülőjáratokon hogyan érdemes használni a szemüveget, hogy minimalizálják a jet lag-et. Videó a tovább után!

3 hozzászólás

  1. :-/

    2012. november 28. szerda at 09:32

    Klassz, de fele ennyi pénzért az egész lakást tele tudom rakni halvány zölden világító LED-ekkel…

  2. :-/

    2012. november 28. szerda at 10:23

    Megnéztem pár kutatási anyagot: a 450nm – 460nm közti hullámhosszú fény hat leginkább a melatonin ciklusra. Tehát kék színű ledekkel érdemes játszani annak aki nem akar 56000Ft-ot kiadni egy 1000Ft-os szemüvegért…

  3. vix

    2012. november 28. szerda at 13:04

    @:-/
    Valószínű 25 év alatt ők is rájöttek volna hogy ha más szín a jobb lenne nem? ….