Ultrahipster elektro-velocipéd: BASF concept 1865

By  | 

Karl Drais 1818-ban találta fel a kétkerekű futógépet, azaz a pedál nélküli bringát, minden bicikli és motor közös ősét, a Dandy Horse becenéven futó, fából készült szerkezetet. Mellesleg Drais nevéhez kötődik az első klaviatúrával ellátott írógép is. Drais ötletét továbbvezetve, nem sokkal halála után az 1860-as évek elején született meg az első velocipéd, tulajdonképpen a mai kerékpár előfutára. Az angol neve (penny-farthing) jól szimbolizálja a formáját, egy nagy kerék elől egy kicsi hátul. A kezdetleges, kizárólag földön futva, lökéssel hajtható kísérletek után ez volt az első valóban pedállal meghajtható, közlekedésre használható szerkezet. A különbség a mai kerékpárokkal szemben, hogy fogaskerekek, lánc, áttétel hiányában az utas az első kereket hajtja meg direktben, így a normális sbességhez, haladáshoz nem volt ritka az 56-60”-os kerékátló (még TV-ben is nagy) a jelenlegi átlag 26”-os férfibringákkal szemben. Az 1860-as évek első felében, Franciaországban Pierre Michaux készítette el az első mintapéldányát. A fém vázzal és fa kerekekkel érkező kezdeti drótszamarak rendkívül kényelmetlenek voltak, így „bone-shaker”-nek, azaz csontrázónak/csonttörőnek is becézték őket.

ding300-electric-velocipede-20

1865-ben, nem csak az első velocipédek jelentek meg az utcákon, hanem ekkor alapították, a világ jelenleg vezető vegyipari vállalatát a BASF-et is. Innét született meg az ötlet a BASF mérnökei fejében, hogy a szintén német formatervező céggel, a DING3000 dizájnereivel együtt megalkossák az 1865-ös velocipéd hitech, csúcstechnológiás, elektromos hajtású változatát, szinte csak hitech BASF műanyagok felhasználásával. A BASF a poliuretán műanyagok egyesítésével (hőre lágyuló műanyagok, habok, epoxigyanták és kompozit termékek) foglalkozó 2013 januárjában létrejött Minőségi Alapanyagok platformja alapján, a potenciális lehetőségek szemléltetésére mutatta be koncepció kerékpárját. A Concept 1865 e-kerékpár 24 féle, különböző fizikai tulajdonságokkal bíró BASF műanyagból áll.

ding300-electric-velocipede-24_anyag

Csak a fék, a tengelyek és a motor, ami fémet tartalmaz. A defekttűrő Infinergy abroncs pl. egy méh-sejt szerkezetű műanyagból készült, a tárcsafék Ultrason technológiát használ, szénszálas anyagot „szőttek” a polimer mátrixba, így a kivételesen erős és merev műanyag 200 fokig is jól bírja a súrlódást, speciális műanyagból készült a felni és a küllők is. Az e-bike teljesítményéről nem szól sajnos a sajtóközlemény, de az kiderül, hogy az aksi a levehető ülésben kapott helyett. Az ülés alatt szintén műanyagból készült rugók találhatóak, maga a nyereg pedig egy puhább, komfortos műanyagfajtából került kialakításra, ami egyébként karc és UV álló tulajdonságokkal is bír. A jövő velocipéd LED-es világítást kapott. Videó + galéria:

Látványos LED világítások bringára: