A földrengéseket mérő szenzorok és berendezések nem igazán számítanak újdonságnak, egy földrengést szimuláló jármű viszont annál inkább. A mintegy 30 tonnát nyomó T-Rex egy nem mindennapi teherautó, tulajdonképpen egyfajta mobil rezgéskeltő állomásként szolgál és kifejezetten a talaj megrázkódtatására fejlesztették ki, hogy a szakemberek valós földmozgások közben kaphassanak minél pontosabb képet annak épületekre és a talajszerkezetre gyakorolt hatásáról.
2011. februárjában az új-zélandi Christchurch városka egy pusztító, 6,3-as erősségű földrengést szenvedett el, ami 185 halálos áldozatot követelt, a katasztrófa egyik következménye pedig a földcsuszamlások mellett az volt, hogy egyes pontokon szabályosan cseppfolyóssá vált a talaj, geológusok azóta is vizsgálják a helyszínen a talaj halmazállapot-változásának pontos helyeit és a jelenség megfékezésének lehetséges módját.
A T-Rex-et még 2013 tavaszán Christchurch-be szállították, hogy mesterségesen keltsenek vele lokális földrengéseket, a föld alá telepített szeizmométerekkel pedig a talaj szerkezetét elemzik folyamatosan a hidraulikusan keltett vibrációk során. A kutatások során számos eljárást tesztelnek, mindenesetre a leginkább rapid talajtömörítő eljárásokat, cementes hézagkiöntést, valamint függőleges cölöpök és vízszintes tartógerendák egész hálózatának kiépítését tartanák szükségesnek az érintett területeken.
Az austini University of Texas által indított „George E. Brown, Jr. Network for Earthquake Engineering Simulation” program keretében három járművet állítottak hadrendbe, a T-Rex mellett az alacsony frekvenciás rezgéseket produkáló Liquidator és a kisteherautónyi méretű Thumper teljesít még szolgálatot a földrengésveszélyes zónákban, a T-Rex viszont abból a szempontból mindenképp különlegesnek számít, hogy több mint 250 kilonewton tolóerőt képes kifejteni három különböző tengely mentén.
2 hozzászólás