Robotpilóta az autóban

By  | 

Már nincs messze az az idő, amikor a kormánykerék mögött nem állandóan stresszelni kell, hanem alkalomadtán pihenni is lehet. A Volkswagen és a HAVEit svéd tervezőcég közös projektje a Temporary Auto Pilot (TAP) rendszer, ami ugyan még nem teljes automata irányítást tesz lehetővé, de egy csomó passzív biztonsági funkciót átvesz a vezetőtől, mint például az adaptív útvonal-vezérlés vagy a saját sávot megtartó segédkormányzás.

Ha lusták vagyunk erre külön figyelni, akkor beállíthatunk egy fix sebességet, vagy akár egy biztonságos követési távolságot is. Szerencsére – illetve egyeseknek sajnos – a sofőr bármikor átveheti az irányítást az autó fölött, és bármilyen korábbi biztonsági beállítást felülírhat. A vezérlőrendszer lassú sebesség mellett is működik (jelzőlámpás induláskor), de a 130 km/h-ás autópályás “száguldást” is jól kezeli. Elaludni még nem érdemes mellette, mert előfordulhat, hogy nem ott kötünk ki, ahol szerettünk volna, de azért jó tudni, hogy a TAP olyan technológiát használ, amit a mai kocsik többségében már alkalmazni lehetne: a radar, kamerák, ultrahangos szenzorok és lézerszkenner alkotta rendszer már csak rövid idő kérdése, mikor terjed el választható extraként.


Kapcsolódó cuccok:

6 hozzászólás

  1. Csavargo

    2011. június 27. hétfő at 15:17

    Értem én hogy segíteni a képteleneknek, de ők nem fognak arra se figyelni hogy az érzékelők lehetőleg “tiszták” (ne hó/jég/sár alatt) legyenek, abban a pillanatban meg bukta.

  2. asd

    2011. június 27. hétfő at 18:05

    Van már olyan autó, ami teljesen magát vezeti, na azt várom, hogy mindennapos legyen.
    Soha nem lenne dugó, karambol, benzint is lehetne vele spórolni (mert akkor vált amikor kell, meg mindent akkor csinál, amikor kell), és közbe meg lehet aludni, a legjobb.

  3. Marci

    2011. június 27. hétfő at 23:20

    Azért ahhoz elég pihentnek kellene lenni, hogy valaki el tudjon aludni “vezetés közben”, még ha teljesen automata is az autó. Ki tudja, az egyik programozó elírt egy for ciklust, az infinite loop miatt meg mész körbe-körbe a körforgalomba, vagy rossz helyen fordul be és átmész a szembe sávba. Én konkrétan folyamatosan azt nézném, hogy mikor ütközök. Vagyis meg se venném az autót, ott kezdődne a dolog.

  4. Xewi

    2011. június 28. kedd at 08:47

    Én csak azt tom modani hogy minél több az extra, és minél kevesebbet kell figyelni annál hamarabb elalszik valaki …

  5. wookie

    2011. június 30. csütörtök at 13:44

    És 82-ben szájtátva néztük a Knight Ridert… :)

  6. dm

    2011. július 4. hétfő at 16:52

    állandóan stresszelni?

    ?!?!?!?!

    Az isten szerelmére, aki a volán mögött ülve stresszel, az takarodjon le az utakról. Az egyetlen szituáció, ahol természetes a stressz, az max egy hatalmas dugó lehet, de az ellen meg nem robotpilótával, hanem normális város-, út- és forgalomtervezéssel kéne fellépni.

    Sírva röhögök ezen a poszton.