AirPod – Tankolj levegővel!

By  | 

Láttunk már benzinnel és hidrogénnel is működő hibrid autókat és elektromos árammal hajtott modelleket is, létezik azonban egy új irány az autópiac alternatív szegmensében, ami elsősorban a levegő munkára fogását célozza meg.

Az indiai Tata Motors vállalat egy olyan koncepción dolgozik, aminél sűrített levegővel hajtja meg a pneumatikus motor a dugattyúkat, és ez azért számít vadiúj megoldásnak, mert a levegő egyrészt ingyen van, másrészt a károsanyagkibocsátás gyakorlatilag a nem létező kategóriába tartozna a jövőben.  Az AirPod modellt egy háromfős városi miniautónak képzelték el, az apró méret még segíti is a jobb meghajtást, de a csúcssebesség még egyelőre „csak” a 65-80 km/órát súrolja.

A tankolás kétféle úton történhet majd az AirPod esetében, egyrészt speciális töltőállomásokon lehet sűrített levegőt nyomatni a kocsiba (alkalmanként max. 1 eurós tarifáért), másrészt pedig egy fedélzeti elektromos motort lehet bekapcsolni, ami menet közben szívja be a friss luftot (mondjuk az jogos kérdés, hogy akkor miért nem ez a motor hajtja meg az autót?) , a lényeg, hogy egyszerre maximum 175 liternyi űrtartalom tankolható a kaszniba, amivel akár 200 kilométert is meg lehet tenni. Az új motortípus kifejlesztése ugyan nem a Tata Motors érdeme, a luxemburgi MDI cég innovációja, ám 5 éve az indiai óriáscég felvásárolta őket, és ők azóta is folyamatosan csiszolják az AirPodot.

Az első fázist, azaz a motorok tesztelését idén májusban már sikeresen le is zárták, jelenleg pedig a második fázis van folyamatban, amiben a hardver-komponensek kidolgozása és a kialakítás áll a fókuszban. Az eddigi tesztvideókon is látszik, hogy még joystick-el irányítják a kis autómobilt, a kereskedelmi forgalomba hozatalnál viszont érthető módon már hagyományosabb vezetési élményt, magyarul rendes kormányt, váltóberendezést és fékeket szeretnének a fogyasztóknak kínálni, megközelítőleg 10.000 dolláros áron (~2,2 millió Ft).

Amúgy a külső design mindenképp újdonság lesz, hiszen a karosszéria a szokványos autóforma helyett már-már gömbalakat vesz fel, a három utasból egynek pedig háttal ülve jut hely, de ő hátul legalább már nem a kipufogógázt fogja majd bámulni vagy magába szívni.